Η αγορά ζητά 60% οριζόντια επιδότηση για τρακτέρ στα επόμενα Σχέδια Βελτίωσης

Κοινοποίηση:

του Γιώργου Κοντονή

Σε ένα πρόγραµµα µακριά από τις παθογένειες των περασµένων προκηρύξεων και αυξηµένης επιδότησης για τρακτέρ-παρελκόµενα προσβλέπουν ενόψει των Σχεδίων Βελτίωσης 2026 οι παραγωγοί και η αγορά µηχανηµάτων.

Ξεφυλλίστε και κατεβάστε σε υψηλή ανάλυση το Profi Απριλίου

Προσιτά πολυεργαλεία

Σύµφωνα µε τον µέχρι σήµερα σχεδιασµό του Μέτρου, οι διαχειριστικές αρχές προγραµµατίζουν να εκδώσουν την πρόσκληση πρώτη φορά µε δύο τάξεις ποσοστών ενίσχυσης ανάλογα τη δαπάνη και όχι την Περιφέρεια, µε τα τρακτέρ και τα παρελκόµενα να είναι στην χαµηλότερη τάξη, δηλαδή στο 50% (συν 10% µόνο για νέους αγρότες). Αυτό είναι κάτι που πλέον είναι πολύ πιθανό να αλλάξει µετά και τις αξεπέραστες δυσκολίες που σηµειώνεται στην υλοποίηση της πρόσκλησης του 2022, λόγω της αδυναµίας περάτωσης των κτιριακών επενδύσεων. Άλλωστε, στις περασµένες προσκλήσεις Σχεδίων Βελτίωσης (2017, 2022) τα τρακτέρ απολάµβαναν επιδότηση 60% στις περιπτώσεις νέων αγροτών και κατοίκων σε ορεινές περιοχές, δηλαδή µία πολύ µεγάλη µερίδα δικαιούχων.

Αυτό που τώρα εξετάζεται είναι να ανέλθουν οι επενδύσεις αυτές σε ένα ενιαίο ποσοστό 60% και όχι µόνο για νέους αγρότες όπως προς το παρόν προβλέπεται. Άλλωστε εκτός απροόπτου δεν θα υπάρχει δυνατότητα ενίσχυσης του πρωτογενή τοµέα από τον νέο Αναπτυξιακό Νόµο και ως εκ τούτου τα Σχέδια Βελτίωσης είναι το µόνο πρόγραµµα που µπορεί να βοηθήσει σοβαρά την εκµηχάνιση του αγροτικού τοµέα.

Πέρα από το ποσοστό ενίσχυσης ανησυχία έχει προκαλέσει και ο πολύ µικρός προϋπολογισµός του Μέτρου, που έχει τεθεί στα 145 εκατ. ευρώ, και µπορεί να εξυπηρετήσει πάνω-κάτω 3.500 επενδυτικά σχέδια. Άτυπα τουλάχιστον, οι διαχειριστικές αρχές έχουν διαµηνύσει προς ανθρώπους της αγοράς µηχανηµάτων πως θα υπάρξει υπερδέσµευση, ωστόσο πρόκειται για µία σαφέστατη υποβάθµιση του Μέτρου όπου το 2017 προέβλεψε εντάξεις άνω των 600 εκατ. ευρώ. Παράλληλα δεν έχει αποφασιστεί ακόµα ποιος θα µπορεί να είναι ο µέγιστος προϋπολογισµός ανά φάκελο ενίσχυσης.

 Αναλυτικότερα στο τεχνικό δελτίο του Μέτρου αναφέρεται ότι:

(α) Ποσοστό ενίσχυσης έως 50% για:

  •   Τρακτέρ, παρελκόµενα.

(β) Ποσοστό ενίσχυσης έως 60% για:

  •   Εξοπλισµός τεχνολογίας αιχµής.
  •   ∆απάνες για ΑΠΕ.
  •   Εξοπλισµός που συµβάλλει στην µείωση λίπανσης – διασποράς φυτοφαρµάκων στο περιβάλλον,
  •   ∆απάνες που σχετίζονται µε την µείωση χρήσης αρδευτικού νερού.
  •   Κτιριακές εγκαταστάσεις και εξοπλισµός κτηνοτροφικών εκµεταλλεύσεων
  •   Εξοπλισµός που συµβάλλει στην διαχείριση επεξεργασία υγρών και στερεών αποβλήτων της κτηνοτροφικής εγκατάστασης.

Συν 10% για τις Περιφέρειες Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, νέους αγρότες, συν 5% για ηπειρωτικές περιοχές ∆ίκαιης Μετάβασης.

Κοινοποίηση:
Προτεινόμενα

Η τεχνητή νοημοσύνη (Αi) σε ρόλο συντονιστή στο χωράφι για μείωση του κοστολογίου

Τον ρόλο και τη σημασία της τεχνητής νοημοσύνης για την επίτευξη της βιωσιμότητας της ελληνικής γεωργίας και της μείωσης των εισροών ανέδειξε το πάνελ «Τεχνητή Νοημοσύνη και Ψηφιακές Εφαρμογές» που έλαβε χώρα στα πλαίσια του θεσμού Αγρότη της Χρονιάς στο Ananti Resort στα Τρίκαλα την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου.

Ειδικεύεται στην ηλεκτρική ανάδευση η αυτοκινούμενη ταΐστρα Strautmann Everti-Feed 1251

Ειδικεύεται στην ηλεκτρική ανάδευση η αυτοκινούμενη ταΐστρα Strautmann Everti-Feed 1251

Τα ηλεκτρικά µηχανήµατα αποτελούν µια σηµαντική τάση της εποχής, οπότε µια εταιρεία όπως η Strautmann µπορεί να παινεύεται για τη νέα της αυτοκινούµενη ταΐστρα. Ωστόσο, η βιωσιµότητα και οι έπαινοι δεν είναι οι κύριοι λόγοι πίσω από την ανακάλυψη του νέου ηλεκτρικού µηχανήµατος.

Ανεβάζουν τον πήχη ισχύος τα αναβαθμισμένα τρακτέρ Case IH Farmall A

Ανεβάζουν τον πήχη ισχύος τα αναβαθμισμένα τρακτέρ Case IH Farmall A

Η Case IH ανεβάζει τον πήχη ισχύος και ευελιξίας με τα αναβαθμισμένα τρακτέρ Farmall A. Πιο συγκεκριμένα, στη σειρά μικρών ελκυστήρων έρχεται να προστεθεί ένα νέο μοντέλο 110 ίππων, το οποίο θα πλαισιώσει τα ήδη υπάρχοντα ισχύος 90 hp και 100 hp, με σχεδιασμό εμπνευσμένο από μεγαλύτερα τρακτέρ της Case IH, το οποίο συνδυάζει απόδοση και αναβαθμίσεις τεχνολογίας ακριβείας. Το ευρωπαϊκό ντεμπούτο των νέων Farmall A θα πραγματοποιηθεί στην έκθεση κτηνοτροφίας Sommet de L’ Elevage μεταξύ 7-10 Οκτωβρίου.

Προτεινόμενα

Νέες κεφαλές αλωνιστικών για ηλίανθο με πλάτος ως 11,9μ. παρουσιάζει η Claas

Τρείς νέες κεφαλές θεριζοαλωνιστικών ειδικά σχεδιασμένες για συγκομιδή ηλίανθου με πλάτος εργασιών 7,5 ως και 11,9 μέτρα λανσάρει η Claas. Οι καινούργιες κεφαλές είναι ήδη πλήρως ενσωματωμένες στο λειτουργικό σύστημα CEBIS και χαρακτηρίζονται από μεγάλο εύρος προσαρμοζόμενων επιλογών.

Αλωνίζει στο μισό χρόνο η θεριζοαλωνιστική John Deere S770 στην Κοζάνη

«Με την θεριζοαλωνιστική John Deere S770 είναι σαν να κόβουν δύο µηχανές παρότι είναι µόνο µία» αναφέρει ο αγρότης Αλέκος Πλιάτσιος από τον Κρόκο Κοζάνης στο Profi, αναφορικά µε το νέο µηχάνηµα το οποίο του έχει λύσει πραγµατικά τα χέρια.

Αποκαλυπτήρια για τα Τρακτέρ της Χρονιάς 2026 στα μέσα Νοεμβρίου

Oύτε η υπόσχεση για την έκδοση του οδηγού για τα νέα Σχέδια Βελτίωσης εντός Νοεµβρίου, ούτε µία εµβόλιµη πρόσκληση µόλις 40 εκατ. ευρώ από το Ταµείο Ανάκαµψης για εκσυγχρονισµό εκµεταλλεύσεων, δεν φαίνεται να πείθουν την αγορά αγροτικών µηχανηµάτων πως αξίζει να µπει στη διαδικασία συµµετοχής και στα έξοδα που απαιτεί η επερχόµενη Agrotica.

Στο επίκεντρο για τα νέα Σχέδια Βελτίωσης το όριο δαπάνης για τρακτέρ

Με ορίζοντα τον προσεχή Σεπτέµβριο σχεδιάζεται ένα πρώτο τεχνικό δελτίο των Σχεδίων Βελτίωσης, ώστε να τεθεί µετά σε διαβούλευση. Το ίδιο διάστηµα αναµένεται να εκδοθεί και η προδηµοσίευση, µε τις αλλαγές που θα επέλθουν να ενσωµατώνονται στην πρόσκληση που προγραµµατίζεται να είναι στον «αέρα» πριν την Agrotica 2026 (1-4 Φεβρουαρίου 2026).

Σε χαμηλό δεκαετίας οι ταξινομήσεις τρακτέρ στην Ευρώπη, ανοδική τάση στην Ελλάδα

Στις 204.500 σταμάτησαν οι ταξινομήσεις τρακτέρ στην Ευρώπη για το 2024 σύμφωνα με τα στοιχεία της CEMA, εκ των οποίων 144.400 αφορούσαν γεωργικούς ελκυστήρες. Το νούμερο των ταξινομήσεων αγροτικών τρακτέρ είναι κατά 8,1% μειωμένο από το 2023, και το χαμηλότερο από το 2014. Εντούτοις, στην Ελλάδα οι ταξινομήσεις τρακτέρ έφτασαν τις 1.757 το 2024, σημειώνοντας αύξηση 5,4% σε σχέση με το 2023.