Μηχάνηµα συγκοµιδής λάχανων: Η «σπιτική» λύση εκµηχάνισης για κηπευτικά

Κοινοποίηση:

του Βασίλειου Σοφού

Ένας αγρότης µε τον ξάδελφό του που είναι µηχανικός έψαχναν κάποια οικονοµική λύση για τη συγκοµιδή 550 στρεµµάτων µε λάχανα. Έφτιαξαν λοιπόν µία µηχανή ικανή να βγάζει 40 τόνους/ώρα.

Στην κοιλάδα Vilstal, στην Κάτω Βαυαρία δραστηριοποιείται ο Μάρτιν Σούντερ που καλλιεργεί 1.900 στρέµµατα µαζί µε τον πατέρα του. Από αυτά, τα 650 στρέµµατα είναι καλαµπόκι και σιτηρά, σε 250 στρέµµατα καλλιεργεί αγγούρια, σε 200 παντζάρια και σε 550 στρέµµατα λάχανα. Κατά τη διάρκεια της συγκοµιδής απασχολούν έως και 100 εποχικούς εργάτες στο αγρόκτηµα, κυρίως για τη συγκοµιδή των αγγουριών.

«Το 2020, µαζεύαµε επίσης το λάχανο µε το χέρι», λέει ο Μάρτιν. «Αλλά έγινε πιο δύσκολο να βρούµε εποχιακό εργατικό δυναµικό». Το λάχανο πηγαίνει για επεξεργασία σε κονσερβοποιηµένα τρόφιµα, αυτό σηµαίνει ότι η µηχανοποιηµένη συγκοµιδή είναι µια επιλογή για τη γερµανική φάρµα. «Παρακολουθήσαµε µια επίδειξη όπου ρίξαµε µία µατιά ένα µεγάλο µηχάνηµα παραγωγής από έναν µεγάλο κατασκευαστή, αλλά ο σχεδιασµός, η απόδοση και η τιµή δεν ταίριαζαν για µένα» εξηγεί ο Μάρτιν. «Εδώ ήρθε ο ξάδελφός µου, Γιόζεφ Μπίνγκενερ, να µου δώσει τη λύση.

Κοινό πρότζεκτ

Ο Γιόζεφ διευθύνει ένα µικρό µηχανουργείο µε τον πατέρα του ακριβώς στη γωνία από το αγρόκτηµα του Σούντερ. Κατασκευάζουν και προσαρµόζουν µηχανήµατα για καλλιεργητές λαχανικών από το 1990. Μεταξύ άλλων, η εταιρεία έχει αναπτύξει µηχανές συγκοµιδής αγγουριού και µεταφορικούς ιµάντες.

Μετά από πολλές συζητήσεις, τα δύο ξαδέρφια αποφάσισαν να φτιάξουν τη δική τους θεριστική µηχανή. «Ο Μάρτιν ήθελε ένα µηχάνηµα διπλής σειράς µε επαρκή χωρητικότητα χοάνης που να ταιριάζει µε τα µήκη του χωραφιού µας. Ήταν αυτός που ανέπτυξε τις ιδέες και εγώ ήµουν υπεύθυνος να τις εφαρµόσω», λέει ο µηχανικός, περιγράφοντας την οµαδική δουλειά µεταξύ των δύο. Ως πρώτο βήµα, οι δυο τους πήγαν να κοιτάξουν ένα µηχάνηµα από τον πρώην κατασκευαστή Bleinroth «Μας άρεσε το σύστηµα συλλογής αλλά αλλάξαµε µερικά πράγµατα εδώ», εξηγεί ο Josef.

Στη συνέχεια, ο Μάρτιν έκανε τα αρχικά βήµατα Έρευνας και Ανάπτυξης. «Έµαθα τα βασικά ενός σχεδιαστικού προγράµµατος, έτσι µπόρεσα να πειραµατιστώ µε το συνολικό σχέδιο και τις διαστάσεις», εξηγεί. «Μια ιδιαίτερη πρόκληση ήταν η εγκάρσια µονάδα καθαρισµού». Μόλις οριστικοποιήθηκε η βασική ιδέα, ο Γιόζεφ άρχισε να προµηθεύεται τα διάφορα εξαρτήµατα. «Ξεκινήσαµε να αναπτύσσουµε τα σχέδια τον Φεβρουάριο του 2019 και η παραγωγή ξεκίνησε τον Ιούλιο», θυµάται ο µηχανολόγος µηχανικός. «Λίγο πριν τελειώσει η συγκοµιδή του λάχανου, µπορέσαµε τελικά να βγάλουµε το µηχάνηµα στο χωράφι. Όλα λειτούργησαν πολύ καλά αµέσως.» Ο µεταφορικός ιµάντας στη χοάνη χρειαζόταν ακόµη µια µικρή επέκταση και τοποθετήθηκε ένα περιστρεφόµενο αντίβαρο για καλύτερη κατανοµή βάρους.

∆ιπλή σειρά

Το µηχάνηµα που είδαµε στο κτήµα του Μάρτιν ήταν το πρωτότυπο διπλής σειράς που βρισκόταν τώρα στην τέταρτη σεζόν του. Η εισαγωγή στο KVE2.12 είναι σχεδιασµένη έτσι ώστε η κεφαλή συγκοµιδής να είναι αναρτηµένη, ώστε τυχόν χαλαρά φύλλα να µην προκαλούν φράξιµο. Η αλυσίδα του ανελκυστήρα έχει οδοντωτά πηχάκια αντί για στρογγυλές ράβδους. Ο Μάρτιν εξηγεί γιατί: «Μερικά από τα χωράφια µας βρίσκονται σε πλαγιές όπου πρέπει να διασφαλίσουµε ότι ανεξάρτητα από το µέγεθός τους, όλα τα λάχανα εισάγονται µε ασφάλεια στο µηχάνηµα». Αυτές οι συνθήκες ώθησαν επίσης µια άλλη εφεύρεση – τον απείρως µεταβλητό ρυθµιστή ύψους κοπής. Αυτός είναι ένας συνδυασµός κοχλιών και των κορυφαίων αλυσίδων εισαγωγής που ανασηκώνουν τα λάχανα από το έδαφος.

Στη συνέχεια, µια κυκλική λεπίδα σε κάθε σειρά κόβει τα κολοβώµατα της ρίζας. Αυτοί οι κόφτες είναι ρυθµιζόµενοι καθ’ ύψος, χάρη σε ένα υδραυλικό σύστηµα που το πολυµήχανο δίδυµο σχεδίασε για να µπορεί να αντιµετωπίσει διακυµάνσεις στο µέγεθος. Μπορούν επίσης να αλλάξουν την ένταση του ξεφλουδίσµατος. Εάν κοπεί πολύ υλικό στο κάτω µέρος του κεφαλιού, αφαιρούνται περισσότερα εξωτερικά φύλλα κατά τη διαδικασία αποφλοίωσης. Αυτό είναι πλεονεκτικό αργότερα, όταν τα εξωτερικά φύλλα µπορεί να έχουν σάπια σηµεία.

Πριν τα λάχανα εισέλθουν στη χοάνη µέσω ενός µεταφορέα πλήρωσης µε αυτόµατο έλεγχο ύψους, τα σάπια λάχανα ταξινοµούνται σε ένα τραπέζι συλλογής. Όπισθεν προς το τρέιλερ Με χωράφια µήκους κατά µέσο όρο 250 έως 300 µέτρα, η µηχανή δύο σειρών χρειάζεται µια χοάνη που χωράει τουλάχιστον 10 τόνους. «Σε τελική ανάλυση, δεν θέλουµε µεγάλη κίνηση στα χωράφια µας», σχολιάζει ο Martin στην εξήγηση. «Η συµπίεση του εδάφους πρέπει να αποφεύγεται». Εποµένως, η συγκοµιστική µηχανή, η οποία ζυγίζει συνολικά 14 τόνους, κυλά σε δύο τροχούς 1050/50 R32.

Η χοάνη, η οποία µπορεί να ανυψωθεί υδραυλικά σε ύψος φόρτωσης 4,50 m, έχει όγκο περίπου 20 m³ – αρκετός χώρος για περίπου 12 τόνου καλλιέργειας. Για την εκφόρτωση πρέπει να κάνετε όπισθεν προς το τρέιλερ, κάτι που δεν είναι πρόβληµα χάρη στις τρεις κάµερες οπισθοπορείας – από τις έξι συνολικά σε όλο το µηχάνηµα. Οι περισσότερες λειτουργίες ελέγχονται από ένα τυπικό κιβώτιο διακοπτών, ενώ συγκεκριµένες λειτουργίες όπως η κατευθυνόµενη ράβδος έλξης ελέγχονται απευθείας από τα χειριστήρια του τρακτέρ.

Όλα τα έµβολα τροφοδοτούνται µε λάδι από το υδραυλικό σύστηµα ανίχνευσης φορτίου του τρακτέρ, ενώ οι κύλινδροι εισαγωγής και όλοι οι ιστοί τροφοδοτούνται από το ενσωµατωµένο υδραυλικό σύστηµα. Αφού το πρωτότυπο έκδοσης µονής σειράς KVE1.8 πέρασε όλες τις δοκιµές πεδίου, τα δύο ξαδέλφια άρχισαν να εµπορεύονται την έκδοση µιας σειράς. Αυτή είναι η µικρότερη και σηµαντικά ελαφρύτερη έκδοση που βασίζεται στα ίδια στοιχεία ανύψωσης και καθαρισµού και διαθέτει χοάνη που αδειάζει στο πλάι.

Σύνοψη

Τα δύο ξαδέλφια Γιόζεφ και Μάρτιν πράγµατι φαίνεται να έχουν βρει τη λύση για µηχανική συγκοµιδή λάχανων. Ο Μάρτιν Σούντερ είναι ο αγρότης που µπόρεσε να λύσει τα εργασιακά του προβλήµατα µε το µηχάνηµα. Ο Γιόζεφ Μπίνγκενερ είναι ο κατασκευαστής. Το 2020, ίδρυσαν την Μπίνγκενερ Σούντερ για την εµπορία των µηχανών τους.

Αφού το πρώτο πρωτότυπο τα πήγε εξαιρετικά καλά, η οµάδα χειρίζεται τώρα αρκετές µηχανές. Και το πρωτότυπο, επίσης, είναι ακόµα απασχοληµένο µε τη συγκοµιδή λάχανων στη φάρµα του Σούντερ. Ανυποµονούµε να δούµε περισσότερες δηµιουργίες από τους δύο εφευρέτες.

Κοινοποίηση:
Προτεινόμενα

Φουτουριστική εμφάνιση, λειτουργικότητα και βραβείο Red Dot Design στην αλωνιστική Axial-Flow

Η νέα θεριζοαλωνιστική AF κερδίζει το βραβείο Red Dot Design, ο νέος εσωτερικός σχεδιασμός ανεβάζει την Axial-Flow στο επόμενο επίπεδο παραγωγικότητας και η νέα εξωτερική διαμόρφωση δημιουργεί φουτουριστική εμφάνιση.

Το νέο βραβείο TOTYBot για πρώτη φορά φέτος στην EIMA με τέσσερις φιναλίστ

Το Νοέμβριο του 2024, θα ανακοινωθούν τα διάσημα βραβεία Tractor of the Year (TOTY) για τη σεζόν 2025 αλλά φέτος εισάγεται μια νέα κατηγορία για τα αγροτικά ρομπότ, με την ονομασία TOTYBot, που υποστηρίζεται και από τον ιστοχώρο Future Farming. Οι υποψήφιοι για αυτή την κατηγορία έχουν πλέον αποκαλυφθεί.

Ακρίβεια κοπής μέσω του Opticurve πετυχαίνουν τα χορτοκοπτικά Pöttinger Novacat F 3100

Για το συγκειριμένο παρελκόμενο κοπής, η Pöttinger πιστεύει στην ήπια κοπή με ακρίβεια, κάτι που εξασφαλίζει υψηλή ποιότητα χορτονομής. Αυτός είναι ο λόγο που τα μπροστινά Novacat F 3100 συνοδεύονται από τη τεχνολογία Opticurve.

Προτεινόμενα

Με υπογραφή GUSS και John Deere το πρώτο αυτόνομο και ηλεκτροκίνητο ψεκαστικό

GUSS και John Deere συνεργάστηκαν και, απ΄ότι φαίνεται, κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα αυτοκινούμενο, ηλεκτροκίνητο ψεκαστικό, το οποίο κινείται αυτόνομα. Η πρώτη του εμφάνιση έγινε στην έκθεση World Ag Expo 2024.

Ακριβής και αποδοτική η τεχνική λίπανσης των διανομέων Bogballe

Ο κατασκευαστής λιπασματοδιανομέων Bogballe καταφέρνει επιτυχημένη διανομή χωρίς την ανάγκη άμεσων, έμμεσων ή κρυφών ρυθμίσεων από τον χρήστη και, το πιο σημαντικό, χωρίς να φορτώνει τον λιπασματοδιανομέα με περίπλοκα και δαπανηρά στην συντήρηση ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά υποβοηθήματα.

Εκλεπτυσμένη αποδοτικότητα Lamborghini Spark R με 3 μοντέλα έως 143 ίππους

Με τρεις διαφορετικούς τύπους μετάδοσης, αντλία 120 λ./λ. και ισχυρά pto, η Lamborghini φαίνεται ότι έδωσε μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια αναφορικά με τον εξοπλισμό που «κάνει τη διαφορά» στην κατηγορία τρακτέρ των 120 έως 143 ίππων.