Συνδυασμοί μηχανημάτων για ακρίβεια σποράς και έως 20% εξοικονόμηση εισροών

Κοινοποίηση:

του Γιώργου Κοντονή

Μία ανοιχτή εκδήλωση-ορόσηµο για την βαθύτερη ενσωµάτωση των ολοκληρωµένων συστηµάτων γεωργίας ακριβείας από τους επαγγελµατίες αγρότες της χώρας µας, διοργάνωσε ο ΣΕΑΜ το Σάββατο 2 Νοεµβρίου στις φιλόξενες εγκαταστάσεις και στους αγρούς του Γεωπονικού Πανεπιστηµίου Λάρισας. Ήταν όλοι εκεί: Αγρότες, γεωτεχνικοί, κατασκευαστές γεωργικών µηχανηµάτων και φοιτητές ώστε να παρακολουθήσουν ζωντανά τις επιδείξεις των νέων τεχνολογιών από τα µέλη του Συνδέσµου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανηµάτων.

«Όπως όλοι γνωρίζουµε, το καθαρό εισόδηµα ενός αγρότη εξαρτάται από τρεις συντελεστές, από το κόστος παραγωγής, τον όγκο παραγωγής και την τιµή πώλησης του προϊόντος. Το τελευταίο δεν µπορούν να το επηρεάσουν οι σύγχρονες τεχνολογίες γιατί το διαµορφώνει η αγορά, τα δύο πρώτα όµως µπορούν να επηρεαστούν καθοριστικά από νέες τεχνολογίες και να έχουµε µείωση του κόστους κατεργασίας, όσο και αύξηση του όγκου, αλλά και της ποιότητας του παραγόµενου προϊόντος», ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ, Σάββας Μπαλουκτσής, δίνοντας τον τόνο στην αρχή της εκδήλωσης «Νέες τεχνολογίες για βιώσιµη γεωργία» για το τι θα επακολουθήσει.

Οι επιδείξεις στον αγρό περιλάµβαναν συστήµατα αυτόµατης καθοδήγησης (GPS) και εφαρµογή ολοκληρωµένων συστηµάτων γεωργίας ακριβείας και στις τρεις βασικές εργασίες (σπορά, λίπανση, ψεκασµό), µε τους παρευρισκόµενους να έχουν την ευκαιρία να ακούσουν µε παραδείγµατα τα οφέλη της χρήσης των συστηµάτων αυτών, να πάρουν απαντήσεις σε ερωτήµατα που αφορούν τις δυνατότητες εφαρµογής τους στις ιδιαίτερες συνθήκες της κάθε καλλιέργειας, αλλά και να ανέβουν οι ίδιοι στους ελκυστήρες και να τα δοκιµάσουν.

Γρήγορη και ακριβής σπορά και σε απροετοίμαστο χωράφι

Άψογη συνεργασία του Deutz-Fahr Agrotron 6160 με την τετράσειρη Kuhn Maxima 3

H επίδειξη ξεκίνησε µε τα µηχανήµατα σποράς ακριβείας, όπου στο χωράφι µπήκε πρώτο το Deutz-Fahr Agrotron 6160 που έφερε στη Λάρισα η Θεοχαράκης ΑΕ, πάνω στο οποίο είχε αναρτηθεί η πνευµατική σπαρτική Maxima 3 της Kuhn, της Kuhn Center Hellas. Η πνευµατική σπαρτική Maxima 3, φέρει τεχνολογία ISOBUS, ήτοι δίνει στον χειριστή την δυνατότητα να ελέγχει πλήρως το µηχάνηµα από την άνεση της καµπίνας. Συγκεκριµένα, το ISOBUS είναι το τυπικό πρωτόκολλο που καθιστά δυνατή τη διαχείριση της επικοινωνίας µεταξύ τρακτέρ, λογισµικού και εξοπλισµού µεγάλων κατασκευαστών, επιτρέποντας την ανταλλαγή δεδοµένων και πληροφοριών µε µια καθολική γλώσσα µέσω µιας ενιαίας κονσόλας ελέγχου στην καµπίνα του τρακτέρ.

Deutz-Fahr Agrotron 6160 µε κιβώτιο ταχυτήτων RC Shift

To τρακτέρ της Deutz- Fahr ήταν το µοντέλο Agrotron 6160, που έχει ιπποδύναµη 163 άλογα. Σύµφωνα µε τον Γιώργο Φωτιάδη της Θεοχαράκης ΑΕ, είναι εξοπλισµένο µε κιβώτιο ταχυτήτων RC Shift: Πέντε ροµποτικές ταχύτητες και 6 στάδια Powershift, που παρέχουν συνολικά 30 ταχύτητες για κίνηση µπροστά και 15 για όπισθεν. Το RC Shift παρέχει τρεις λειτουργίες οδήγησης: Χειροκίνητο, ηµιαυτόµατο και πλήρως αυτόµατο. Παράλληλα, το τρακτέρ, διαθέτει κινητήρα Deutz TCD 6.1, 6.000 κυβικών, 6ακύλινδρος. Το τρακτέρ που συµµετείχε στη δοκιµή, ήταν εξοπλισµένο µε αντλία υδραυλικού 120 λίτρων, µπροστινά υδραυλικά, µπροστινή ανάρτηση και ανάρτηση καµπίνας. Χειριστής ήταν ο Χάρης Παναγούλης.

Εξοπλισµένο µε µόνιτορ Trimble

Άξιο αναφοράς είναι ότι στο συγκεκριµένο τρακτέρ ήταν εφοδιασµένη και η οθόνη της Trimble, GFX 1260, µε συνδυασµό του συστήµατος αυτόµατης πλοήγησης Trimble Autopilot σε ακρίβεια 2,5 εκ., την οποία παρείχε η TractorGPS και παρουσίασε ο εκπρόσωπος της Κλέαρχος ∆ασκαλάκης. Το µόνιτορ της Trimble διαθέτει ακόµα την λειτουργία NextSwath που επιτρέπει την αυτόµατη στροφή στο κεφαλάρι, µε την οθόνη να διαδραµατίζει κόµβο επικοινωνίας ανάµεσα στο ISOBUS και το τρακτέρ, επιτρέποντας το αυτόµατο section control και rate control, ούτως ώστε να µειωθεί στον µέγιστο βαθµό η επικάλυψη και να ελεγχθεί όσο το δυνατόν καλύτερα η ποσότητα σποράς, ανάλογα µε την ταχύτητα του ελκυστήρα.

Με σήµα απόκλισης 2,5 εκ.

Στην πράξη το µηχάνηµα δούλεψε σε απόκλιση σήµατος 2,5 εκ., και φτάνοντας στο κεφαλάρι η µηχανή σταµάτησε να σπέρνει, εντοπίζοντας την ήδη σπαρµένη περιοχή και γνωρίζοντας τα ήδη προδιαγεγραµµένα σύνορα του χωραφιού. Το τιµόνι διορθωνόταν µόνο του κατά την διάρκεια της κίνησης του οχήµατος κρατώντας απόλυτες γραµµές. Τέλος, άξιο αναφοράς είναι ότι η οθόνη της Trimble είναι συµβατή µε τα τρακτέρ οποιοδήποτε κατασκευαστή και είναι εύκολη στην µεταφορά από το ένα τρακτέρ στο άλλο.

Τετράσειρη Maxima 3 που µπορεί να σπείρει σε απροετοίµαστο χωράφι

Από τις καινοτοµίες του µηχανήµατος της Kuhn, ξεχώρισε η δυνατότητα του να ελέγχει την τοποθέτηση των σπόρων µέσα στο χωράφι, την διανοµή του φαρµάκου που γίνεται µέσω του αέρα και την διανοµή του λιπάσµατος. Η τεχνολογία ISOBUS, όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος της Kuhn Center Hellas, Χρήστος Παπαδηµητρίου στα πλαίσια της εκδήλωσης, επιτρέπει στον χειριστή την αποφυγή των διπλών φυτεύσεων, την καλύτερη κατανοµή των σπόρων στο χωράφι και ως εκ τούτου την καλύτερη υγεία τους.

Στην πράξη το μηχάνημα δούλεψε σε απόκλιση σήματος 2,5 εκ., και φτάνοντας στο κεφαλάρι η μηχανή σταμάτησε να σπέρνει, εντοπίζοντας την ήδη σπαρμένη περιοχή και γνωρίζοντας τα ήδη προδιαγεγραμμένα σύνορα του χωραφιού.

Η Maxima 3 που παρουσιάστηκε στην ανοικτή εκδήλωση της ΣΕΑΜ ήταν τετράσειρη, ρυθµισµένη για βαµβάκι και είχε την καινοτοµία να µπορεί να σπείρει σε ακαλλιέργητο και απροετοίµαστο χωράφι, χάρη στη δυνατότητα άσκησης πίεσης έως 180 κιλά σε κάθε σώµα ξεχωριστά.

Με σταθερή ροή σποράς που μειώνει το κόστος έως 15%

Σπορά με ταχύτητα έως 15 χλμ/ώρα με Maschio Gaspardo Chrono πίσω από το Claas Arion 510

Το επόµενο ζευγάρι στην επίδειξη σποράς, αποτέλεσαν η 6άσειρη πνευµατική µε ηλεκτρονική µετάδοση κίνησης µηχανή ταχείας σποράς της Maschio Gaspardo Chrono που αναρτήθηκε στο Claas Arion 510. Όπως τόνισε ο Παναγιώτης Λόζος από το κατάστασηµα Λάρισας της Γ. Χίγκας ΑΕΒΕ, που ανέλαβε την παρουσίαση των δύο αυτών µηχανηµάτων, αυτό που κάνει την Chrono να ξεχωρίζει είναι η ηλεκτρονική µετάδοση ISOTRONIC, και πιο συγκεκριµένα η ηλεκτρική µετάδοση του φαρµάκου, του σπόρου και του λιπάσµατος, γεγονός που σηµαίνει ότι ο χειριστής δεν χρειάζεται να κατέβει από το τρακτέρ.

Η σπαρτική της Maschio Gaspardo, τοποθετήθηκε στα πλαίσια της εκδήλωσης στο τετρακύλινδρο τρακτέρ Claas Arion 510, με ισχύ 125 ίππων και χειριστή τον Κυριάκο Δήμτσα.

Το πρωτόκολλο ISOBUS που διαθέτει δίνει την δυνατότητα σποράς σε ταχύτητες µέχρι και 15 χλµ./ώρα, ενώ στις καινοτοµίες του µηχανήµατος είναι η άσκηση πίεσης στον σπόρο, ώστε να κρατάει τον δίσκο σποράς και να εκτοξεύει τον σπόρο µε σταθερή ροή και ακρίβεια.

Το ISOBUS προσφέρει, παράλληλα, την εφαρµογή της µεταβλητής δόσης, του τµηµατικού ελέγχου και της ρύθµισης της απόστασης και της ποσότητας σποράς. Στην οθόνη του οχήµατος φαίνεται ένα ποσοστό ακριβείας σποράς. Αν αυτό δεν ικανοποιεί τον χειριστή, τότε υπάρχει η δυνατότητα παραµετροποίησης των ρυθµίσεων της µηχανής, όπως η αυξοµείωση του αέρα και των στροφών του παρτικόφ, ώστε να βελτιωθεί.

Ο κ. Λόζος υπογράµµισε ότι η  ικανότητα παραµετροποίησης των ρυθµίσεων του µηχανήµατος είναι επιτακτική, αφού οι εδαφολογικές και κλιµατικές συνθήκες σε κάθε χωράφι είναι διαφορετικές.

Η σπαρτική της Maschio Gaspardo, τοποθετήθηκε στα πλαίσια της εκδήλωσης στο τετρακύλινδρο τρακτέρ Claas Arion 510, µε ισχύ 125 ίππων και χειριστή τον Κυριάκο ∆ήµτσα. Ο υψηλής απόδοσης 4-κύλινδρος κινητήρας της σειράς ARION 500 προσφέρει εξαιρετική ευελιξία και δυνατότητες ισχύος, ιδιαίτερα σε εργασίες µε PTO και µε µπροστά φορτωτή. Πιο συγκεκριµένα επιλέχθηκε η έκδοση Cebis Cmatic. Το Cmatic είναι το αδιαβάθµητο σασµάν της Class και έχει την δυνατότητα να µεταβάλλει την ταχύτητα του γεωργικού ελκυστήρα µε απόλυτη ακρίβεια. Στο µηχάνηµα που χρησιµοποιήθηκε ήταν εξοπλισµένο και το σύστηµα αυτόµατης καθοδήγησης GPS PILOT CEMIS 1200 µε ακρίβεια σήµατος 2-3 εκατοστών.

Τα πλεονεκτήµατα των καινοτόµων µηχανών

Κλείνοντας την παρουσίαση των σπαρτικών µηχανών, παρουσιάστηκαν συνοπτικά τα οφέλη από τα συστήµατα σποράς που παρουσιαστήκαν, ανάµεσα στα οποία ήταν η µηδενική επικάλυψη στους σπόρους, η λιγότερη συµπίεση του εδάφους, η µικρότερη απαίτηση για επεξεργασία εδάφους, η καλύτερη ανάπτυξη των φυτών, η πολύ υψηλή ακρίβεια της γραµµής έως 1,5 εκ. ακόµα και σε ταχύτητες 15χλµ./ώρα, αλλά και µια µείωση του κόστους καλλιέργειας κατά 15%.

Χωρίς διπλοπερασιές ομοιόμορφη διανομή

Λιπασματοδιανομή με Rauch Axis M και το Lamborghini Spark R

Τις νέες τεχνολογίες λιπασµατοδιανοµής, που εκµηδενίζουν τις διπλοπερασιές και προσφέρουν ακρίβεια για οµοιόµορφη κατανοµή ακόµη και σε παράγωνα χωράφια, είδαν από κοντά οι παρευρισκόµενοι στη 2η ενότητα της εκδήλωσης.  Η επίδειξη ξεκίνησε µε τον λιπασµατοδιανοµέα τελευταίας γενιάς της Rauch AXIS M 30.2 EMC +W, ο οποίος είχε αναρτηθεί στο τετρακύλινδρο τρακτέρ Lamborghini SPARK R 135 RVSHIFT µε ισχύ 135 άλογα και χειριστή τον Γιάννη Στανκούδη.

Το σασµάν του τρακτέρ σύµφωνα µε τον ∆ηµοσθένη ∆όλα της εταιρείας «Η ∆ήµητρα» ΑΕ είναι ροµποτικό µε 20 εµπρόσθιες και 16 οπίσθιες σχέσεις και φέρει την οθόνη της Trimble, GFX 1260, και σύστηµα GPS, που σε συνεργασία µε το αυτόµατο σύστηµα Trimble Auto Pilot που παρουσίασε ο Κλέαρχος ∆ασκαλάκης της TractorGPS δίνει δυνατότητα αυτόµατης στροφής στο κεφαλάρι. Φυσικά, το τρακτέρ διαθέτει πλήρεις δυνατότητες ISOBUS, προκειµένου να γίνει ο έλεγχος του µηχανήµατος που βρίσκεται πίσω από το τρακτέρ, ενώ ο αυτόµατος τµηµατικός έλεγχος και ο έλεγχος ποσότητας επιτρέπει την µέγιστη αποδοτικότητα της λίπανσης ρίχνοντας µόνο εντός του χωραφιού και µειώνοντας τις επικαλύψεις στον απόλυτο βαθµό.

Ο λιπασµατοδιανοµέας της Rauch που παρουσίασε στην εκδήλωση η Agricom Μποτσαρόπουλος, διαθέτει µεταβλητή χωρητικότητα από 1.400 έως και 3.200 λίτρα, και ικανότητα διασποράς του λιπάσµατος από 12, έως και 50 µέτρα, ανάλογα µε τον δίσκο που θα επιλεχθεί και µε τις ανάγκες του χωραφιού, ενώ οι λιπασµατοδιανοµείς δουλεύουν σε ένα PTO 540 στροφών.

Όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος της Agricom Μποτσαρόπουλος, Νικόλαος Μυλωνάς, η επιλογή ενός λιπασµατοδιανοµέα στην σηµερινή εποχή βασίζεται σε δύο παράγοντες: την ακριβή διασπορά του λιπάσµατος και µε την µικρότερη δυνατή ρύπανση του περιβάλλοντος, και για αυτό ο λιπασµατοδιανοµέας της Rauch είναι εξοπλισµένος µε ένα αυτόµατο σύστηµα διόρθωσης της ροής του λιπάσµατος που ονοµάζεται EMC και αποτελεί παγκόσµια πατέντα της Rauch. Το EMC συνεργάζεται µε, και ελέγχει τέσσερα µοτέρ τελευταίας γενιάς, προκειµένου ο πραγµατικός έλεγχος της διασποράς του λιπάσµατος να είναι πραγµατικός ως προς τα µέτρα και την ποσότητα του λιπάσµατος.

Οι λιπασµατοδιανοµείς της Rauch είναι απόλυτα συµβατοί µε το σύστηµα ISOBUS όλων των εργοστασίων ελκυστήρων και ο τµηµατικός του έλεγχος διασφαλίζεται από τα µοτέρ που µεταβάλλουν την ποσότητα και τα µέτρα, ώστε ο λιπασµατοδιανοµέας να ακολουθεί ακριβώς τα σύνορα που έχει προδιαγράψει το GPS.

Ο διανομέας λιπάσματος της Rauch διαθέτει μεταβλητή χωρητικότητα από 1.400 έως και 3.200 λίτρα, και ικανότητα διασποράς του λιπάσματος από 12, έως και 50 μέτρα.

Μεταξύ άλλων κατά την διάρκεια της επίδειξης αναφέρθηκε ότι η Rauch επενδύει συνεχώς σε νέες τεχνολογίες, έχοντας ως στόχο την µείωση στην εφαρµογή υπερβολικών ποσοτήτων λιπάσµατος, και µέσω έρευνας και εργοστασιακών πειραµάτων προκύπτει το συµπέρασµα ότι η χρήση ενός σύγχρονου λιπασµατοδιανοµέα σε συνδυασµό µε µια µονάδα πλοήγησης GPS µπορεί να µειωθεί η ποσότητα του λιπάσµατος κατά 18%, επιτυγχάνοντας την σοβαρή µείωση του λειτουργικού κόστους και την σηµαντικά µικρότερη ρύπανση του περιβάλλοντος.

Εντυπωσιακό το δίδυμο McCormick με DSM

Ο ηλεκτρικός λιπασµατοδιανοµέας 1.200 λίτρων DSM S18S ISOBUS, µε δυνατότητες διασποράς από 10 έως και 24 µέτρα, κοτσαρισµένος πίσω από το Τρακτέρ της Χρονιάς του 2023, ΜcCormick X6.414 P6 που οδηγούσε ο Χρήστος Τσιτσώνης, µπήκε στο χωράφι, δείχνοντας τις δυνατότητες του τµηµατικού ελέγχου.  Συγκεκριµένα, το παρελκόµενο της DSM µπορεί να πραγµατοποιήσει τµηµατικό έλεγχο οκτώ τµηµάτων και αυτόµατη µεταβλητή δόση, υπό την προϋπόθεση ότι έχει χαρτογραφηθεί εκ των προτέρων το χωράφι.

Ερωτηθείς σχετικά για τον τµηµατικό έλεγχο του µηχανήµατος, ο Γιάννης Εσκιάδης, εκπρόσωπος της Alpellas που παρείχε τον λιπασµατοδιανοµέα, τόνισε ότι προκειµένου να το επιτύχει αυτό ο εγκέφαλος του µηχανήµατος που είναι κατασκευασµένος από την Topcon, συνεργάζεται µε το σύστηµα GPS της Topcon, και διαθέτει όλες τις δυνατότητες του ISOBUS, µε τον χειριστή να πραγµατοποιεί τις παραµετροποιήσεις που επιθυµεί από την οθόνη του τρακτέρ. Πριν την παρουσίαση του στον χώρο του Γεωπονικού Πανεπιστηµίου Θεσσαλίας στην Λάρισα, είχε χαρτογραφηθεί ο χώρος της εκδήλωσης, δίνοντας στο µηχάνηµα την δυνατότητα να αναδείξει στο πεδίο τον τµηµατικό του έλεγχο ανοίγοντας και κλείνοντας ανάλογα τα απαραίτητα τµήµατα για αυξοµείωση της δόσης, µε το µηχάνηµα στο οποίο είχαν µπει 200 κιλά λίπασµα να έχει ρυθµιστεί να ρίξει 40 κιλά το στρέµµα, σε απόσταση 18 µέτρων. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γιάννης Εσκιάδης, σε περίπτωση που το µηχάνηµα έχει ρίξει ήδη λίπασµα σε κάποιο σηµείο κατά το πέρασµα, τότε θα κλείσουν και θα ανοίξουν τα απαραίτητα τµήµατα, ώστε να το λίπασµα να πέσει µόνο όπου χρειάζεται.

Ο Ανδρέας Παπακωστόπουλος της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ.

Το τρακτέρ για την δοκιµή του συγκεκριµένου µηχανήµατος παρείχε η Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, και παρουσίασε ο Ανδρέας Παπακωστόπουλος. Πρόκειται για ένα ΜcCormick X6.414, µε ιπποδύναµη 135 αλόγων και το σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων P6 µε 40 σχέσεις εµπρόσθιες και άλλες 40 οπίσθιες. Στο ΜcCormick είχε τοποθετηθεί το σύστηµα X25 της Topcon, ένα µόνιτορ 8 ιντσών και η κεραία Topcon AG-S 2. Ο αρµονικός συνδυασµός του τρακτέρ µε το παρελκόµενο επιτυγχάνεται χάρη στο σύστηµα ISOBUS, που επιτρέπει την εξοικονόµηση πόρων, χρόνο και κόστους στο πετρέλαιο.

Στο ΜcCormick είχε τοποθετηθεί το σύστημα X25 της Topcon, ένα μόνιτορ 8 ιντσών και η κεραία Topcon AG-S 2.

Όπως και στην περίπτωση των σπαρτικών µηχανών, έτσι και για τους λιπασµατοδιανοµείς έγινε ιδιαίτερη µνεία στα οφέλη των ψηφιακών συστηµάτων στην εν λόγω κατηγορία µηχανηµάτων. Μεταξύ άλλων, σηµειώνεται ότι επιτυγχάνεται η µειωµένη κατανάλωση λιπάσµατος κατά 10%, ποσό που είναι ακόµα µεγαλύτερο όταν τα χωράφια είναι παράγωνα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι στα παράγωνα χωράφι.

Μείωση έως 20% χωρίς σπατάλη σε φυτοπροστατευτικά

Μηδενικές αποκλίσεις με το σύστημα Raven της P J Condellis SA

Τα οφέλη της τεχνολογίας τµηµατικού ψεκασµού µε ακρίβεια σήµατος 2,5 εκατοστών, παρουσίασε η P J Condellis SA, που είχε φέρει µαζί της το ψεκαστικό Caffini T-One, αναρτηµένο πάνω στο τρακτέρ Case IH Puma 185. Το ψεκαστικό της Caffini παρουσίασε ο υπεύθυνος γεωργίας ακριβείας της PJ Condellis SA, ∆ιονύσης Παπαχριστοδουλόπουλος, ο οποίος ανέφερε ότι το µηχάνηµα διαθέτει ISOBUS, χωρητικότητα 4.200 λίτρων και ράµπα 24 µέτρων, ενώ έχει την δυνατότητα τµηµατικού ελέγχου έως και 11 τµηµάτων. Σε συνάρτηση µε τα όρια του αγροτεµαχίου, ιδιαίτερα σε αυτά που δεν είναι πολύ τετραγωνισµένα, συµβάλλει στην σηµαντική µείωση των εισροών, συµβάλλοντας στην αποφυγή του διπλοψεκασµού ή του ψεκασµού σε εκτάσεις που ανήκουν σε γειτονικά χωράφια, επιτυγχάνοντας την σηµαντική εξοικονόµηση ακόµα και σε δύσκολα αγροτεµάχια µε γωνίες.

Αποτρέπει τον διπλοψεκασµό και µειώνει κενά και επικαλύψεις

Ο τµηµατικός έλεγχος συµβάλλει παράλληλα στην µείωση των κενών και των επικαλύψεων, αφού πρακτικά αποτρέπει τον διπλοψεκασµό, µε το αυτόµατο άνοιγµα και κλείσιµο συγκεκριµένων τµηµάτων, γεγονός πολύ σηµαντικό για καλλιέργειες όπως τα σιτηρά, όπου ο διπλοψεκασµός συνεπάγεται µε την µείωση της παραγωγής. Η ρύθµιση της ποσότητας που µπορεί να ψεκαστεί ρυθµίζεται από την οθόνη του GPS, µέσω της οποίας µε µεγάλη ακρίβεια µπορεί να επιτευχθεί και το επιθυµητό ύψος πάνω από τα φυτά για τον ψεκασµό. «Όπως βλέπεται το GPS κάνει αρκετά οµαλές κινήσεις σε αυτόµατη καθοδήγηση που παίζει τον ρόλο του στο να µην διπλοψεκάσουµε. Στην οθόνη βλέπουµε τα περάσµατα και δεν έχουµε διπλοψεκάσει, αν ο χειριστής καταλάθος µπει στην ζώνη του βαµµένου, δηλαδή εκεί που έχει ήδη ψεκαστεί, τα ακροφύσια αυτοµάτως θα κλείσουνε», ανέφερε συγκεκριµένα ο κ. Παπαχριστοδουλόπουλος.

Για την δοκιµή χρησιµοποιήθηκε το τρακτέρ Case IH Puma 185 µε χειριστή τον Στέλιο Παραλίκη, εξοπλισµένο µε το τελευταίας γενιάς GPS της Raven µε την κεραία RS1, η οποία είναι απόκλισης µέχρι 2,5 εκ. στην χειρότερη περίπτωση, ενώ στην δοκιµή λάµβανε σήµατα από το δίκτυο κεραιών της P J Condellis SA, γεγονός που σήµαινε µια µηδενική απόκλιση. Παράλληλα, είναι εφοδιασµένη στο όχηµα η οθόνη CR12 της Raven µεγέθους 12 ιντσών που λειτουργεί συνδυαστικά µε το ISOBUS.

Η ομάδα αγροτικού κλάδου της P J Condellis S.A. με τον γενικό διευθυντή της εταιρείας Χαράλαμπο Μαυρίδη έδωσε δυναμικό παρόν στην εκδήλωση.

Μέσω του συστήµατος αυτόµατης καθοδήγησης επιτυγχάνονται, επίσης, µειωµένες επικαλύψεις σε ποσοστό 5,1% που σε συνδυασµό µε το δίκτυο RTK της PJ Condellis SA και τον τµηµατικό έλεγχο του παρελκοµένου της Caffini έχει παρατηρηθεί ότι µπορεί να επιτευχθεί κατά τους εκπροσώπους της εταιρείας µια µείωσης της τάξης του 15-20% στην χρήση φυτοφαρµάκων, και µια πιο οµοιόµορφη ανάπτυξη της καλλιέργειας.  Το σύστηµα αυτόµατης καθοδήγησης της Raven διαθέτει ακόµα µια τεχνολογία που δεν λαµβάνει υπόψη τα διάφορα σφάλµατα που προέρχονται από δορυφόρους, επιτρέποντας την οµαλή και βέλτιστη αυτόµατη πλοήγηση. Σε νούµερα τα οφέλη του ψεκασµού έχουν δείξει ότι σε ένα χωράφι έκτασης περίπου 50 στρεµµάτων η µέχρι τώρα χρήση ενός συστήµατος ακριβείας για ψεκασµό RTK 2,5 εκατοστών οδηγεί σε µείωση των εξόδων της διαδικασίας µέχρι και 5%, ενώ πλέον υπάρχει η δυνατότητα να πραγµατοποιηθεί οποιαδήποτε στιγµή της ηµέρας, και κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες ορατότητας, λύνοντας ουσιαστικά το πρόβληµα της ανάγκης ψεκασµού αποκλειστικά κατά την διάρκεια της µέρας.

Mε το δίκτυο RTK της PJ Condellis SA και τον τμηματικό έλεγχο επιτυγχάνεται εξοικονόμηση φυτοπροστατευτικών της τάξεως 15-20%.

Ψεκασμός και το βράδυ με εξοπλισμό Agrotech

Την παρουσίαση του Millenium ET 30.21 κατασκευής της Agroma, ανέλαβαν ο υπεύθυνος του καταστήµατος της Agrotech SA στην Λάρισα, Αλέξανδρος Χατζής, και ο υπεύθυνος γεωργίας ακριβείας της Agrotech, Χαράλαµπος Μηλιώτης.

O CEO της Agrotech AE Χριστόδουλος Μποζατζίδης (κέντρο) με την Ισιδώρα Ζιρίδου AG-TURF Import Department περιστοιχισμένοι από τη δυναμική ομάδα της εταιρείας

Πρόκειται για µια ψεκαστική µηχανή µε δεξαµενή 3.000 λίτρων, µε σύστηµα ISOBUS, µια υδραυλική βέργα 21 µέτρων και ένα σύστηµα τριπλής ανάρτησης. Στην εκδήλωση της ΣΕΑΜ παρουσιάστηκε αναρτηµένη πάνω σε ένα τετρακύλινδρο τρακτέρ 6R 120 της John Deere, 4.500 κυβικών και µε ισχύς 145 αλόγων, το οποίο ήταν εξοπλισµένο µε GPS της John Deere και µε ISOBUS που συνδυάζεται µε όλα τα αντίστοιχα παρελκόµενα που διαθέτουν ISOBUS.

Το τρακτέρ που χειριζόταν ο Κωνσταντίνος Κουτρουµάνης, είχε εξοπλιστεί µε το σύστηµα γεωργίας ακριβείας και αυτόµατης καθοδήγησης John Deere Starfire 6000, µε ακρίβεια ενός εκατοστού και ηλεκτρουδραϋλικό τάκο, κάτι που σηµαίνει ότι ο χειριστής δεν χρειάζεται καν να πιάσει το τιµόνι, το οποίο παραµένει σταθερό κατά την κίνηση του οχήµατος. Την ηµέρα πριν από την δοκιµή ο χειριστής είχε δηµιουργήσει έναν χάρτη µεταβλητής δόσης, αναλύοντας δορυφορικές εικόνες από το χωράφι στο οποίο υπήρχε βαµβάκι, βλέποντας σε ποια σηµεία ήταν πιο ανεπτυγµένο και ρυθµίζοντας αναλόγως την δοσολογία του ψεκασµού, τα σηµεία όπου θα ανοίξουν και θα κλείσουν τα αντίστοιχα τµήµατα και τις ευθείες που θα πάρει για την πιο εύκολη λειτουργία του.

Στην οθόνη του οχήµατος εµφανίζονται διάφορα χρώµατα, µε τα σηµεία που ο χειριστής έχει ορίσει ότι δεν θέλει να ψεκάσει να εµφανίζονται µαύρα. Πράγµατι, κατά την διάρκεια της δοκιµής τα τµήµατα της µηχανής έκλειναν αυτόµατα στα σηµεία που είχε επιλέξει ο οδηγός του οχήµατος. Στα σηµεία όπου πέρασε το τρακτέρ πραγµατοποιήθηκε εξοικονόµηση σε ρυθµιστή ανάπτυξη, γεγονός που όπως επισηµάνθηκε σε µια καλλιέργεια πεντακοσίων ή χιλίων στρεµµάτων µεταφράζεται σε κάµποσες χιλιάδες ευρώ σε φάρµακα, ή σε κούραση.

Το ψεκαστικό της Agroma, συνδέεται µε τρακτέρ οποιασδήποτε εταιρείας διαθέτει ISOBUS, το οποίο µεταφέρει πληροφορίες στο ψεκαστικό, δηµιουργώντας µια αµφίδροµη επικοινωνία. Όταν έφτασε στο κεφαλάρι το τρακτέρ έστριψε αυτόµατα, και µπήκε στην επόµενη πορεία, αφού είχε δηµιουργηθεί το µέσα και το έξω όριο, ενώ όποτε εισήλθε σε σηµείο που είχε ήδη ψεκαστεί η µπάρα έκλεισε αυτόµατα.

Όπως ανέφεραν οι εκπρόσωποι της Agrotech στις γραµµικές καλλιέργειες µπορεί ο χειριστής να κάνει σκαλιστήρι, να κάνει φρεζάκι, να σπείρει και όταν θα πάει να ολοκληρώσει το σκαλιστήρι να το πραγµατοποιήσει αυτόµατα, ακόµα και αν είναι βράδυ ή αν υπάρχει σκόνη στην ατµόσφαιρα. Πράγµατι στην πράξη φάνηκε ότι το τρακτέρ λειτούργησε αυτόµατα και αποτελεσµατικά, µε την µπάρα να ανοίγει αυτόµατα στα σηµεία που είναι επιθυµητό να ρίξει ρυθµιστή ανάπτυξης και µε αυξοµείωση των λίτρων, ανάλογα µε την αναγκαία δοσολογία.

Το τρακτέρ John Deere 6R 120 είχε εξοπλιστεί με το σύστημα γεωργίας ακριβείας και αυτόματης καθοδήγησης John Deere Starfire 6000, με ακρίβεια ενός εκατοστού και ηλεκτρουδραϋλικό τάκο.

Ψεκασμός και λίπανση με στοχευμένες πτήσεις

Τα μη επανδρωμένα συστήματα κερδίζουν έδαφος και στην Ελλάδα

Αφιερωµένη στα drones ήταν η 4η και τελευταία ενότητα της εκδήλωσης του ΣΕΑΜ, όπου παρουσιάστηκαν τρία µοντέλα υψηλής τεχνολογίας που παρέχουν λύσεις σε λίπανση και ψεκασµό.

Το πρώτο drone που κλήθηκε να δείξει τις δυνατότητες του ήταν το XAG P100 Pro, από την ΤractorGPS που παρουσίασε ο τεχνικός διευθυντής της εταιρείας Κλέαρχος ∆ασκαλάκης και χειριστής ήταν ο Χρήστος Γκαζκούτης. ∆ιαθέτει κάδο πενήντα λίτρων, περιστροφικά µπεκ και φυγοκεντρικά τρίτης γενιάς, που µπορούν να σπάσουν την σταγόνα από 50 έως και 500 µικρόµετρα. Το drone της XAG φτάνει ταχύτητες µέχρι και 13,8 µέτρα το δευτερόλεπτο και οι περισταλτικές του αντλίες είναι τοποθετηµένες δύο από δεξιά και δύο από αριστερά, παρέχοντας µια παροχή µέχρι και 23 λίτρα το λεπτό. Παράλληλα, µπορεί να ξεχωρίσει από το ψεκαστικό του σύστηµα και να πάρει το σύστηµα λίπανσης Revocast 3. Με αµφότερα τα συστήµατα είναι εφικτή η εφαρµογή χαρτών λίπανσης ή ψεκασµού µε µεταβλητή δόση. Το µηχάνηµα που παρουσιάστηκε στην ΣΕΑΜ πραγµατοποίησε ψεκασµό µε δοσολογία 20 λίτρων ανά στρέµµα, και διέθετε το χειριστήριο ARC 3 µε δυνατότητα πτήσης σε ακρίβεια RTK.

Το drone της XAG φτάνει ταχύτητες μέχρι και 13,8 μέτρα το δευτερόλεπτο και οι περισταλτικές του αντλίες είναι τοποθετημένες δύο-δυό δεξιά και αριστερά.

Όπως αναφέρθηκε κατά την παρουσίαση του µηχανήµατος της XAG, το P100 Pro µπορεί να χρησιµοποιήσει χάρτες που έχουν δηµιουργηθεί από έναν αγροτικό ελκυστήρα, αν πρώτα αναρτηθούν στην πλατφόρµα της XAG, ενώ διαθέτει και δυνατότητες section και rate control.

Drone DJI Agras T50

Την σκυτάλη έλαβε το DJI Agras T50 από την Agrotech SA που παρουσίασε ο Χαράλαµπος Μηλιώτης υπεύθυνος τµήµατος Γεωργίας Ακριβείας της εταιρείας, µε χειριστές τους Γιώργο Κωτσιόπουλο και Σιδέρη Γκαβλαρούδη. Το drone αυτό διαθέτει δεξαµενή 40 λίτρων, τέσσερις βραχίονες και ειδικά για την επίδειξη είχε κιτ για δέντρα, και τέσσερα περιστροφικά µπεκ που µπορούν να φτάσουν την σταγόνα από 50 έως και 500 µικρόµετρα. Πριν από την παρουσίαση είχε δηµιουργηθεί ένας µεταβλητός χάρτης προκειµένου να οριστεί το που θα ρίξει το ζιζανιοκτόνο ή οποιοδήποτε άλλο επιθυµητό σκεύασµα.

Το DJI Agras T50 μπορεί να πραγματοποιήσει μεταβλητή δόση και να αυξομειώσει το μέγεθος των σταγόνων σε περίπτωση που φυσάει.

Το drone πήγε απευθείας στο σηµείο εκκίνησης που είχε οριστεί, ακολουθώντας την προδιαγεγραµµένη πορεία και ρίχνοντας τις επιθυµητές ποσότητες στα σηµεία όπου απαιτείται, σταµατώντας σε σηµεία όπου ο ψεκασµός είναι περιττός. Το DJI Agras T50 µπορεί να πραγµατοποιήσει µεταβλητή δόση, να αυξοµειώσει το µέγεθος των σταγόνων σε περίπτωση που φυσάει και δεν κατεβαίνουν προς τα κάτω, ενώ µόλις ολοκληρώσει µια ευθεία πορεία στρίβει και γυρίζει στην επόµενη γραµµή. Η πορεία της πτήσης καθορίζεται από την προηγουµένη µέρα ή από την στιγµή που φτάσει ο χειριστής στο χωράφι, βάζοντας τα όρια του αγροτεµαχίου και ρυθµίζοντας το επιθυµητό ύψος που θα πάρει το drone δίνοντας το πλάτος εργασιών. Αφού οριστούν όλες οι επιθυµητές ρυθµίσεις στο τηλεχειριστήριο µε το πάτηµα ενός κουµπιού start το µηχάνηµα ξεκινάει την πτήση του. Μόλις ολοκληρώσει το πέρασµα του επιστρέφει στο σηµείο εκκίνησης για ανεφοδιασµό και αλλαγή µπαταρίας.

Η πτήση του µπορεί να πραγµατοποιηθεί µε άνεµο ως και 1,5-2 µποφόρ, λόγω του µικρού µεγέθους των σταγονιδίων που µεταφέρονται εύκολα. Η αρχική δόση που παρέχει το ντρόουν ξεκινά από τα 2 λίτρα και µπορεί να µεταβληθεί στα 3 ή στο 1,5, µε βασικό πλεονέκτηµα ότι καθώς γυρίζουν οι έλικες το φάρµακο πέφτει προς τα κάτω ανοίγοντας την καλλιέργεια και επιτρέποντας στα µικροσταγονίδια να πάνε σε όλα τα σηµεία του φυλλώµατος, ακόµα και σε δύσκολες καλλιέργειες όπως το βαµβάκι ή η βιοµηχανική ντοµάτα.

Ψεκασμός 200 στρμ/ώρα σε αροτραίες καλλιέργειες

Την επίδειξη έκλεισε η παρουσίαση του Brouav U60 από την P J Condellis SA poy παρουσίασε ο Στέλιος Παραλίκης και χειριστής ήταν ο ∆ιονύσης Παπαχριστοδουλόπουλος υπεύθυνος Τοµέα Γεωργίας Ακριβείας της εταιρείας. To drone φέρει δοχείο ψεκαστικού 55 λίτρων, αλλά είναι συµβατό και µε δοχείο λιπάσµατος 80 λίτρων. Επίσης διαθέτει δύο φυγοκεντρικά ακροφύσια, µε δυνατότητα προσθήκης ακόµα δύο, αυξάνοντας την µέγιστη ροή ψεκασµού στα 24 λίτρα ανά λεπτό.

Ο Διονύσης Παπαχριστοδουλόπουλος, Υπεύθυνος Τομέα Γεωργίας Ακριβείας της P J Condellis S.A., κατά την επίδειξη ψεκασμού του drone Brouav U60, σε αγρόκτημα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Ανάλογα µε την καλλιέργεια το µέγεθος της σταγόνας µπορεί να ρυθµιστεί από τα 50 έως και τα 500 µικρόµετρα ανάλογα την καλλιέργεια, ενώ το πλάτος ψεκασµού κυµαίνεται από τα 8 έως και τα 12 µέτρα, γεγονός που επιτρέπει τον ψεκασµό έως και 200 στρµ./ώρα σε εκτατικές καλλιέργειες και έως και 40 σε δενδροειδείς.

Στο U60 είναι ενσωµατωµένη µια κάµερα FPV και είναι αδιάβροχο συµβαδίζοντας µε τα πρωτόκολλα προστασίας IP67. Ο χρόνος πτήσης και ο χρόνος φόρτισης του drone είναι αµφότεροι στα 10 µε 12 λεπτά, ενώ η χωρητικότητα της µπαταρίας είναι 30.000 µιλιαµπερώρια µε περίπου 1.500 κύκλους φόρτισης. Περαιτέρω, το U60 φέρει το ραντάρ και αποφυγή εµποδίων και ραντάρ αναγλύφου, που πραγµατοποιεί αυτόµατα την χαρτογράφηση της καλλιέργειας κατά την πτήση.

Όσον αφορά το χειριστήριο έχει αυτονοµία µπαταρίας 10-12 ώρες και υπάρχει δυνατότητα ανάρτησης των χαρτογραφηµένων αρχείων στην πλατφόρµα cloud της Brouav. Η αυτονοµία µνήµης του χειριστηρίου αγγίζει τα 25 GB.

Πριν την δοκιµή είχε πραγµατοποιηθεί χαρτογράφηση και είχαν οριστεί τα σηµεία, όπου ήταν επιθυµητός ο ψεκασµός.

Διάφορα στιγμιότυπα από την εκδήλωση

Από αριστερά: Νίκος Μυλωνάς (AGRICOM), Μπάμπης Μαυρίδης (P J Condellis), Στέλιος Σταματίκος (Θεοχαράκης ΑΕ), Χριστόδουλος Μποζατζίδης (Agrotech SA), Βασιλική-Πασχάλη Τσαντοπούλου (ΔΑΟΚ Λάρισας), Σάββας Μπαλουκτσής (πρόεδρος ΣΕΑΜ), Λουκάς Λιάκος (Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ), Κώστας Μποτζαρόπουλος (AGRICOM), Γιάννης Πανάγος (Agrenda).

Ο Χαράλαμπος Μαυρίδης, Γενικός Διευθυντής της P J Condellis S.A., η διευθύντρια του ΣΕΑΜ Κατερίνα Σκαρλάτου και η Κική Κατσαρού, της Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Α.Ε.Τ.Β.Ε.

Η ανοιχτή εκδήλωση «Νέες τεχνολογίες για βιώσιμη γεωργία», φιλοξενήθηκε στους αγρούς του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Λάρισας.

Το παρόν έδωσαν μεταξύ άλλων ο Πρόεδρος του τμήματος Γεωπονίας και Αγροτεχνολογίας του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Λάρισας Αλέξανδρος Παπαχατζής και εκπροσωπώντας την Πολιτική ηγεσία ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Χρήστος Κέλλας.

P J CONDELLIS S.A.

ΘΕΟΧΑΡΑΚΗΣ Α.Ε.

AGROTECH

Γ. ΧΙΓΚΑΣ Α.Β.Ε.Ε.

TRACTOR GPS

Αναλυτικά ολόκληρο το αφιέρωμα της Agrenda για την εκδήλωση του ΣΕΑΜ διαθέσιμο εδώ.

Κοινοποίηση:
Προτεινόμενα

Αποκλειστική συνέντευξη στο profi του Christoph Wigger, αντιπροέδρου Global Small Grains Production Systems της John Deere

Με αφορµή τη συµµετοχή του στον Αγρότη της Χρονιάς 2025 ο Christoph Wigger µίλησε στο profi για τη γεωργία του µέλλοντος, τα σχέδια της John Deere για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και το πώς διαµορφώνονται πλέον οι νέες καλλιεργητικές πρακτικές βάσει των αλλαγών στο κλίµα.

Προτεινόμενα

Lindner: Με πολυτέλεια και νέο κινητήρα Perkins 76 και 136 ίππων για επικλινή εδάφη

Τα τρακτέρ της Lindner γεννήθηκαν αρχικά για τα ιδιαίτερα πεδία της Αυστρίας, σκαρφαλώνοντας όμως με άνεση σε κάθε άλλη πρόκληση επί ευρωπαϊκού και όχι μόνο εδάφους. Η εταιρεία παντρεύει λοιπόν την πολυτέλεια με τις αυξημένες τεχνικές δυνατότητες.

Η διαφορά που κάνει 20 χρόνια εξέλιξης στον αλωνισμό με τις μηχανές της New Holland

Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι τα µοντέλα CX της New Holland κυκλοφόρησαν στην αγορά πριν από 20 χρόνια, επειδή τα χρόνια που µεσολάβησαν η γκάµα των θεριζοαλωνιστικών δεν άλλαξε πολύ εξωτερικά. Κάτω από τα πάνελ όµως είναι µια πολύ διαφορετική ιστορία. Παρακάτω βλέπουµε τα 20 χρόνια εξέλιξης, από την CX860 του 2002 στην CX8.90 του 2022.

Η Grimme αναβαθμίζει την αυτοκινούμενη REXOR 6300 με καινοτόμες προσθήκες

Η τελευταία γενιά της έξι σειρών μηχανής τεύτλων REXOR 6300 με χωρητικότητα 45 m³ είναι εξοπλισμένη με την τελευταία γενιά καμπίνας, με βοηθητική μονάδα ελέγχου IBX 200 ISOBUS αριστερό υποβραχιόνιο της καμπίνας, ενώ ο κινητήρας έχει επανασχεδιαστεί για ευκολότερη συντήρηση και προσβασιμότητα.

Tεχνολογία Isotronic από τη Maschio Gaspardo «συνδέει» τον αγρότη µε το χωράφι του

Η Maschio Gaspardo έχει αποδεχθεί πλήρως αυτή την πρόκληση και µέσω της τεχνολογίας ISOTRONIC, που χρησιµοποιεί το πρωτόκολλο επικοινωνίας ISOBUS, εγγυάται αποτελεσµατικότητα στην αγροτική παραγωγή µέσω της εφαρµογής των κριτηρίων γεωργίας ακριβείας (Precision Farming).