Το DJI Agras T50 είναι αυτή τη στιγµή το µεγαλύτερο drone για ψεκασµούς και διασπορές που είναι διαθέσιµο στην αγορά. Παρακολουθήσαµε την απόδοσή του ήδη στη Γερµανία.
Ξεφυλλίστε και κατεβάστε σε υψηλή ανάλυση το Profi Δεκεμβρίου-Ιανουαρίου 2024-25
Tο νέο Agras T50 της κινέζικης εταιρείας DJI απογειώνεται κάνοντας έναν ηχηρό, χαρακτηριστικό βόµβο, µεταφέροντας σπόρους τριφυλλιού, τους οποίους πρόκειται να διασπείρει σε υπερβολικά υγρά εδάφη. Η ρύθµιση της διασποράς είναι απλή: Ένα άνοιγµα δοσοµέτρησης και ένας ηλεκτροκίνητος δίσκος διασποράς είναι συνδεδεµένα στο δοχείο φόρτωσης του drone. Ανάλογα µε το υλικό που εφαρµόζεται και το ύψος πτήσης, η διασπορά µπορεί να φτάσει µέχρι 10 µέτρα πλάτος. Για την εργασία που πραγµατοποιήθηκε, ο εργολάβος Jan Schmidt επέλεξε πλάτος διασποράς 6,0 µέτρα.
Το δοχείο των 75 λίτρων είναι προαιρετικό και αντικαθιστά εκείνο των 40 λίτρων για υγρά διαλύµατα. Όταν γίνεται η αντικατάσταση, το νέο δοχείο απλώς κατεβαίνει στη βάση και στερεώνεται στη θέση του µε γρήγορους µηχανισµούς κλειδώµατος. Μια εύκολη µετατροπή.
Ενσωµατωµένο Σύστηµα Ζύγισης
Το T50 µπορεί να µεταφέρει µέχρι 50 κιλά υλικού, µε το συνολικό βάρος απογείωσης να φτάνει τα 103 κιλά, συµπεριλαµβανοµένων των µπαταριών. Οι αισθητήρες φορτίου επιτρέπουν στον πιλότο να ελέγχει το βάρος του υλικού στο δοχείο.
Οι τρεις αισθητήρες φορτίου είναι τοποθετηµένοι πλέον στο σκελετό του drone, ενώ το παλαιότερο και µικρότερο Agras T30 είχε τέσσερις στο δοχείο διασποράς. Αυτή η διάταξη είχε κάποια µειονεκτήµατα, καθώς δεν επιτρεπόταν η ζύγιση του υγρού στο δοχείο ψεκασµού. Σύµφωνα µε την εµπειρία του Jan Schmidt, η νέα διάταξη µε τους τρεις αισθητήρες παρέχει ακριβέστερες µετρήσεις.
Χρησιµοποιώντας το τηλεχειριστήριο, ο χειριστής ρυθµίζει την ταχύτητα εφαρµογής, το πλάτος εργασίας, την ταχύτητα πτήσης και τις στροφές του δίσκου διασποράς. ∆υστυχώς, η DJI δεν παρέχει πίνακα διασποράς, οπότε ο χειριστής πρέπει να βασιστεί στη δική του εµπειρία χειρισµού.
Η βαθµονόµηση πραγµατοποιείται εκ των προτέρων και για αυτό το σύστηµα χρησιµοποιεί το ενσωµατωµένο σύστηµα ζύγισης. Κατά τη διάρκεια µιας δοκιµής βαθµονόµησης, η εφαρµογή του drone µαθαίνει τα χαρακτηριστικά του υλικού προς διασπορά και στη συνέχεια προσαρµόζει τη θέση του µετρητή για να επιτύχει την επιθυµητή ταχύτητα εφαρµογής.
Ανάλογα µε το υλικό, το Agras T50 µπορεί να διασπείρει από λίγα έως και αρκετές εκατοντάδες κιλά ανά εκτάριο. Ωστόσο, η διασπορά µεγάλων ποσοτήτων εγείρει το ζήτηµα της αποδοτικότητας. Είναι αυτονόητο ότι όσο πιο συχνά πρέπει να προσγειώνεται το drone για ανεφοδιασµό, τόσο περισσότερο χρονοβόρα και λιγότερο οικονοµική γίνεται η διαδικασία διασποράς.
«Η µεγαλύτερη ποσότητα που έχω εφαρµόσει µε το T50 ήταν 600 κιλά/εκτάριο για ασβεστοποίηση φυτειών χριστουγεννιάτικων δέντρων», προσθέτει ο Jan. «Σε διαφορετική περίπτωση, θα έλεγα ότι 70 κιλά/εκτάριο είναι το κατώτατο όριο για να είναι η εφαρµογή οικονοµικά αποδοτική».
Σύντοµη πτήση
Όταν το δοχείο είναι γεµάτο, το drone µπορεί να παραµείνει στον αέρα για έξι έως οκτώ λεπτά πριν εξαντληθεί η µπαταρία ιόντων λιθίου 1.567W. Η αντικατάσταση της µπαταρίας είναι γρήγορη διαδικασία. Η κύρια πλακέτα του drone αποθηκεύει όλες τις παραµέτρους της τρέχουσας εργασίας, ενώ το ηλεκτρονικό σύστηµα, συµπεριλαµβανοµένου του δέκτη RTK GNSS, επαναφορτίζεται γρήγορα.
Εξοπλισµένο µε δέκτη RTK GNSS, σύστηµα ελέγχου πτήσης µε σύστηµα µέτρησης 3D, πυξίδα και βαρόµετρο, καθώς και δύο ραντάρ, το drone διατηρεί τη θέση του στον αέρα µε ακρίβεια ±10 εκ τόσο κάθετα όσο και οριζόντια, σύµφωνα µε τον κατασκευαστή. Ακόµα και αν αποτύχει το σήµα RTK, το T50 µπορεί να διατηρήσει το ύψος του χάρη στον αισθητήρα ραντάρ που βρίσκεται στο πίσω µέρος του. Ωστόσο, η ακρίβεια της οριζόντιας θέσης µειώνεται σε ±60 εκ.
Ήπιοι χειρισµοί ελιγµού
Σε αντίθεση µε τα drone που διαθέτουν κάµερα ή τον προκάτοχο Agras T30, το Agras T50 πετάει µόνο προς τα εµπρός. Χάρη στον αισθητήρα ραντάρ τοποθετηµένο στο µπροστινό µέρος και δύο οπτικούς αισθητήρες, το drone µπορεί να ανιχνεύσει εµπόδια και να τα αποφεύγει αυτόµατα. Αντίθετα, ένα drone που πετάει πλάγια ή προς τα πίσω κατά την περιστροφή στα άκρα του αγρού δεν µπορεί να ανιχνεύσει εµπόδια.
«Το σύστηµα αισθητήρων που είναι τοποθετηµένο προς τα εµπρός επιτρέπει στο drone να αποφύγει έναν φράχτη κάνοντας µια πολύ πιο οµαλή καµπύλη σε σχέση µε το προηγούµενο µοντέλο T30, το οποίο ήταν εξοπλισµένο µόνο µε αισθητήρα ραντάρ στο µπροστινό µέρος,» αναφέρει ο Jan.
Το Agras T50 είναι επίσης εξοπλισµένο µε κάµερα FPV (First Person View), η οποία µεταδίδει βίντεο σε πραγµατικό χρόνο στο τηλεχειριστήριο, επιτρέποντας στον χειριστή να παρακολουθεί ζωντανά την εικόνα από το drone. Επιπλέον, η κάµερα, που είναι αναρτηµένη σε έναν σύστηµα σταθεροποίησης, έχει τη δυνατότητα να χαρτογραφεί την καλλιέργεια.
Αυτό επιτρέπει τον τρισδιάστατο σχεδιασµό πτήσεων ή τη δηµιουργία χαρτών εφαρµογής µε µεταβλητό ρυθµό.
«Το σύστηµα χαρτογράφησης λειτουργεί πολύ καλά, και αν θέλεις, µπορείς να ενεργοποιείς ή να απενεργοποιείς τη διασπορά µόνο µέσω του χάρτη εφαρµογής. Επιπλέον, µπορείς ακόµα να προγραµµατίσεις την πτήση από το τηλεχειριστήριο», τονίζει ο Jan.
Το λογισµικό Terra PC από τη DJI ή το ανεξάρτητο brand Pix4Dfields χρησιµοποιούνται για τη δηµιουργία πιο αναλυτικών χαρτών µε µεταβλητό ρυθµό εφαρµογής. Οι χάρτες εφαρµογής ή τα όρια των χωραφιών που έχουν καταγραφεί από τα δεδοµένα εφαρµογής µπορούν να εισαχθούν στην εφαρµογή του τηλεχειριστηρίου ως αρχείο µορφής shape από κάρτα microSD. Εναλλακτικά, ο χρήστης µπορεί να εισάγει χειροκίνητα τα όρια του αγρού και να προσθέσει εµπόδια. Στη συνέχεια, η εφαρµογή δηµιουργεί µια βελτιστοποιηµένη διαδροµή πτήσης βάσει αυτών των πληροφοριών.
Επιλέγοντας πάντα τη συντοµότερη διαδροµή
Ο χειριστής δεν χρειάζεται να καθορίσει σηµείο εκκίνησης και τερµατισµού για την εργασία, καθώς η εφαρµογή DJI Agras βελτιστοποιεί αυτόµατα τη διαδροµή πτήσης από το σηµείο απογείωσης και προσγείωσης. Αυτό σηµαίνει ότι το drone ξεκινά τον ψεκασµό ή τη διασπορά ακριβώς από το σηµείο απογείωσης, µειώνοντας έτσι τον χρόνο πτήσης χωρίς εργασία, ο οποίος θα καταναλώνει άσκοπα την ενέργεια της µπαταρίας.
Ένα ακόµη νέο χαρακτηριστικό του λογισµικού του Agras T50 είναι η έξυπνη λειτουργία για την µεγιστοποίηση του χρόνου εργασίας. Εάν το drone πρέπει να προσγειωθεί για να αντικατασταθεί η µπαταρία ή να γεµίσει το δοχείο, το drone θυµάται την τοποθεσία όπου σταµάτησε, αλλά αντί να επιστρέψει σε αυτό το σηµείο και να συνεχίσει, θα ξεκινήσει από το πλησιέστερο σηµείο. Το T50 ολοκληρώνει µια διαδροµή µόνο όταν αυτή ταιριάζει καλύτερα µε τον γενικό χάρτη διαδροµής.
Ψεκασµός µε εκνέφωση
Η Agras T50 είναι εξοπλισµένη µε δύο τυπικούς φυγόκεντρους εκνεφωτές που ψεκάζουν υγρά διαλύµατα. Η DJI έχει πρόσφατα αρχίσει να χρησιµοποιεί ακροφύσια εκνεφωτών αντί για ακροφύσια ψεκασµού. Η T50 δεν έχει λάβει ακόµα έγκριση για ψεκασµό φυτοφαρµάκων. Εάν λάβει έγκριση, αυτή θα ισχύει µόνο για αµπελώνες σε απότοµες πλαγιές. Ο Jan Schmidt χρησιµοποιεί την T50 για τη διασπορά κοµπόστ τσαγιού και τη σκίαση θερµοκηπίων µε ασβέστη. ∆ύο αντλίες φυγοκέντρησης παραδίδουν το ψεκαστικό υγρό, οι οποίες είναι λιγότερο ευαίσθητες στη φθορά σε σύγκριση µε την αντλία πιστονιού που χρησιµοποιούσαν τα προηγούµενα drones ψεκασµού της DJI.
«Η T50 µπορεί επίσης να χρησιµοποιηθεί για ψεκασµό διαβρωτικών υγρών, όπως το ασβέστιο» αναφέρει ο Jan. Επιπλέον, η συντήρηση των αντλιών είναι πλέον πιο εύκολη. Και οι δύο αντλίες παραδίδουν έως 24 λίτρα/λεπτό αν τοποθετηθούν δύο επιπλέον εκνεφωτές ως επιλογή. Με δύο ακροφύσια, αρκούν 16 λίτρα/λεπτό για συνεχή ρύθµιση του µεγέθους των σταγονιδίων από 50 έως 500µm.
Σύνοψη
Το DJI Agras T50 κυκλοφόρησε πρόσφατα στην Ευρώπη, µε χρήστες όπως ο Jan Schmidt από την Schmidt Solutions να ανήκουν στους πρώτους που το χρησιµοποίησαν. Παρά το γεγονός ότι το νέο γεωργικό drone µπορεί να χρησιµοποιηθεί και για ψεκασµούς, δεν διαθέτει έγκριση για φυτοπροστασία. Με άνοιγµα φτερών άνω των 3,0 µέτρων και µέγιστο βάρος απογείωσης πάνω από 100 κιλά, είναι εντυπωσιακά µεγάλο. Μπορεί να µείνει στον αέρα µόνο για λίγα λεπτά µε µία µόνο φόρτιση. Σύµφωνα µε την εµπειρία του Jan Schmidt, το drone καταφέρνει να καλύψει περίπου 2 εκτάρια µε µία µόνο φόρτιση. Οι βελτιώσεις στο λογισµικό και στο υλικό, που αφορούν την ανίχνευση εµποδίων και την απρόσκοπτη λειτουργία, διευκολύνουν τις πτήσεις και διασφαλίζουν µεγαλύτερη αποτελεσµατικότητα στις εργασίες ψεκασµού και διασποράς.