Τα John Deere 8R410E AP δείχνουν το δρόμο προς το μέλλον

Κοινοποίηση:

Θα µπορούσε αυτό το ηλεκτρικό και υβριδικό αδιαβάθµητο κιβώτιο ταχυτήτων να αποτελέσει σηµάδι για τη µελλοντική ανάπτυξη των τρακτέρ; Η John Deere είναι η πρώτη που τολµά, οπότε θα µάθουµε πώς αυτή η νέα τεχνολογία επηρεάζει τη συνολική απόδοση του καινοτόµου 8R410E.

Ξεφυλλίστε και κατεβάστε σε υψηλή ανάλυση το Profi Οκτωβρίου 2024

 

Σε παγκόσµιο επίπεδο, η σειρά 8R/RT/RX είναι σχεδόν σίγουρα η σηµαντικότερη των τρακτέρ της John Deere. Έτσι, ήταν ένα τολµηρό βήµα η εισαγωγή ενός εντελώς νέου αδιαβάθµητου κιβωτίου ταχυτήτων, στο οποίο όλα τα στοιχεία υδραυλικής διαχείρισης ισχύος έχουν αντικατασταθεί µε ηλεκτρικό hardware.

Γιατί είναι ένα τολµηρό βήµα; Όπως συµβαίνει µε κάθε νέα τεχνολογία, το σύστηµα υψηλής τάσης απαιτεί ειδική εκπαίδευση για τους µηχανικούς σέρβις. Στη συνέχεια, υπάρχει επίσης το ζήτηµα του να είσαι ο πρώτος στην αγορά µε ένα τρακτέρ που µπορεί να παράγει µια αξιοποιήσιµη ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας. Μέχρι 100kW στα 480 volt είναι διαθέσιµα για εξωτερικές απαιτήσεις, αλλά δεν υπάρχουν τέτοια εργαλεία στην αγορά… εκτός από το σύστηµα κίνησης στα βυτιοφόρα της Joskin ή στις ΗΠΑ, όπου οι µηχανές πατάτας Spudnik µπορούν να αξιοποιήσουν την ηλεκτρική ισχύ. Ωστόσο, αυτό θα µπορούσε να αλλάξει στο όχι πολύ µακρινό µέλλον, ειδικά τώρα που ένας «µεγάλος παίκτης» είναι στο παιχνίδι.

O ίδιος πετρελαιοκινητήρας

Ανεβάζοντας το εύκολο στο άνοιγµα καπό,  τα σχόλια είναι σύντοµα και καλά. Ο κινητήρας DPS των 9,0 λίτρων είναι µια γνώριµη µονάδα ισχύος: Έχει ήδη αναλυθεί στη δοκιµή τρακτέρ του Profi, στην εκδοχή του 8R410 µε το δοκιµασµένο κιβώτιο ταχυτήτων E23. Η ονοµαστική ισχύς είναι 410 ίπποι (302kW) και η µέγιστη ισχύς αγγίζει τους 458 ίππους (337kW).

∆εδοµένων των αλλαγών στο σύστηµα µετάδοσης κίνησης και της δυνατότητας µείωσης των απωλειών ισχύος, θέλαµε να δούµε τα χαρακτηριστικά απόδοσης και τα ποσοστά κατανάλωσης του τρακτέρ EAP σε σύγκριση µε ένα µηχάνηµα µε powershift ή CVT.

Και πράγµατι, µε ονοµαστική ισχύ 376,3 ίππων (280,6kW) χωρίς καµία ενίσχυση, και µε έως 426,0 ίππους (317,7kW) στη µέγιστη ισχύ µε ενίσχυση, το 8R410E AP της δοκιµής ήταν σταθερά καλύτερο από το τρακτέρ µε powershift από την προηγούµενη δοκιµή του Ρrofi, όπου απέδιδε 370,8 ίππους (276,5kW) και 417,4 ίππους (311,2kW) αντίστοιχα. Το ίδιο ισχύει και για τη µέγιστη ροπή µε ώθηση 1.768 Nm (σε σύγκριση µε τα 1.736 Nm).Και η ειδική κατανάλωση καυσίµου κατά την εργασία pto είναι επίσης εντυπωσιακή: 221 γρ./kWh στην ονοµαστική ισχύ και µόνο 218 γρ./kWh στη µέγιστη ισχύ είναι καλά ποσοστά, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι το 8R δεν χρησιµοποιεί σχεδόν καθόλου AdBlue.γρ./kWh). Εξαιρετικό!

Έχουν και τα µπεκ ψυχή

Όλα είναι καλά, αλλά πόσο καύσιµο καταναλώνεται σε βαριές εργασίες από το µεγάλο 8R, ειδικά από τη στιγµή που η John Deere πάντα έλεγε ότι το κιβώτιο E23 µε το σύστηµα αλλαγής ταχυτήτων ήταν η καλύτερη επιλογή γι’ αυτού του είδους τις εργασίες; Λοιπόν, θα πρέπει να αναθεωρηθεί αυτή η στάση, διότι µε µέγιστη ισχύ έλξης σχεδόν 389 ίππους (290 kW) και ειδική κατανάλωση 236 γρ./kWh, το 8R µε το κιβώτιο ταχυτήτων EAP ξεπερνά κάθε άλλο τρακτέρ σε αυτή την κατηγορία ισχύος.

Οι µετρήσεις Powermix, οι οποίες αντικατοπτρίζουν την πραγµατική χρήση, µείωσαν κάπως αυτά τα αποτελέσµατα. Είναι ενδιαφέρον ότι τόσο το µηχανικό όσο και το κιβώτιο ταχυτήτων συνεχώς µεταβαλλόµενων σχέσεων έχουν ισότιµες επιδόσεις κατά τη διάρκεια εργασιών µε βαρύ έρµα, ενώ σε ελαφρύτερες µεικτές εργασίες, το κιβώτιο ταχυτήτων είναι αυτό που παραµένει πιο οικονοµικό. Αυτό ισχύει και για τις εργασίες µεταφοράς: Τα 440 και 445 γρ./kWh (40 και 50 χλµ./ώρα) είναι περισσότερο από 5% και ακόµη και 10% πάνω από το µέσο ποσοστό κατανάλωσης γι’ αυτή την οµάδα δοκιµής. Αλλά και πάλι, το µοντέλο 8R δεν είναι ακριβώς ένα τρακτέρ µεταφοράς.

Παρά τη χαµηλή κατανάλωση καυσίµου, το ρεζερβουάρ είναι µικρό. Ενώ το 8R µε το κιβώτιο ταχυτήτων powershift µεταφέρει 764 λίτρα, το µοντέλο CVT έχει µόνο 651 λίτρα. Κάνοντας εργασίες µε βαρύ τράβηγµα, αυτό είναι αρκετό για λιγότερο από δέκα ώρες.

Γιατί να επιλέξετε ένα ηλεκτρικό CVT;

Στο επίκεντρο αυτού του νέου µοντέλου βρίσκεται το EAutoPowr CVT. Σε αντίθεση µε το γνωστό AutoPowr, αυτό το νέο κιβώτιο ταχυτήτων είναι αρκετά µεγάλο για να διαχειριστεί την ισχύ και τη ροπή του κορυφαίου 8R410, αλλά κοστίζει παραπάνω από το E23 powershift. Η John Deere έχει πλέον αποσύρει τη µεσαία έκδοση AutoPowr λόγω της θετικής ανταπόκρισης και των επιδόσεων του EAutoPowr. Όταν θέλετε απλώς ένα ρυµουλκό σε σταθερές συνθήκες, το τρακτέρ µε powershift θα εξακολουθεί να είναι κατάλληλο στις περισσότερες περιπτώσεις. Όµως, δεν µπορείτε να έχετε το υποβραχιόνιο CommandPro µε το κιβώτιο E23. Επίσης, η µετάβαση από τη µία ζώνη ταχυτήτων στην επόµενη µπορεί να είναι ένα µεγάλο άλµα… όταν χρησιµοποιείτε δισκοσβάρνα, για παράδειγµα. Αυτό δεν θα είναι πρόβληµα µε το τρακτέρ CVT. Όσον αφορά την αποδοτικότητα, ωστόσο, η John Deere θεωρεί ότι το E23 είναι καλύτερο από το παλιό αδιαβάθµητο κιβώτιο ταχυτήτων της.

Αποδοτικότητα για το µέλλον

Με το νέο κιβώτιο EAutoPowr, η διαφορά αυτή εξαφανίζεται. Η σύγκριση των στοιχείων του 8R410 E23 µε εκείνα του τελευταίου 8R410 EAP δείχνει ότι οι δύο υποψήφιοι είναι σχεδόν ισότιµοι. Ωστόσο, αυτό σηµαίνει επίσης ότι θα πρέπει να πληρώσετε περισσότερα για να αποκτήσετε την άνεση των απεριόριστων αλλαγών ταχύτητας και την επιλογή του πιο φανταχτερού µπράτσου.

Μετά από κάποιες αρχικές δυσκολίες µε τους αισθητήρες καυσαερίων και τα χειριστήρια του κιβωτίου ταχυτήτων, ιδίως κατά την επιβράδυνση και τη µετακίνηση, ήρθε η εξοικείωση µε τη λειτουργία και τον έλεγχο του κινητήρα-κιβωτίου ταχυτήτων. Ακόµη και όταν βυθίστηκε ένας καλλιεργητής µε δόντια πλάτους 5,70 µ. -Köckerling Vector- περισσότερο από 25 εκ. στο έδαφος, το τρακτέρ δεν έκανε φασαρία -πολύ καλά.

Όπως αναφέρθηκε, δεν χρησιµοποιήθηκε η πρίζα ισχύος έως 100 kW που βρίσκεται στο πίσω µέρος. Η John Deere λέει ότι το τρακτέρ θα µπορεί να γεµίζει το βυτιοφόρο χρησιµοποιώντας την ηλεκτρική του ισχύ. Στο µέλλον θα δούµε πώς εξελίσσονται τα πράγµατα και πότε θα κυκλοφορήσουν στην αγορά περισσότερα µηχανήµατα µε µεγαλύτερες λειτουργίες ηλεκτρικής ενέργειας.

Υδραυλική και ανυψωτική ισχύς

Εν τω µεταξύ, τα εργαλεία θα συνεχίσουν να απαιτούν πολλά από το υδραυλικό σύστηµα. Και το 8R το καλύπτει αυτό. Ακόµη και το βασικό πακέτο αντλιών ήταν ικανό να παράγει έως και 237,3 λ./λ. στους πίσω ζεύκτες και απέδωσε µέγιστη ωφέλιµη υδραυλική ισχύ 63,6 kW στο κέντρο δοκιµών  DLG. Αυτό είναι εξίσου καλό µε τον ρυθµό ροής σχεδόν 133 λ./λ. από ένα καρούλι και το απόθεµα λαδιού των 90 λίτρων (τα 90 λίτρα είναι προαιρετικά, τα 40 λίτρα είναι στάνταρ). Τυχόν διαρροές των συνδέσµων µπορούν πλέον να αφαιρούνται µεµονωµένα αντί να χρειάζεται να αντικατασταθεί ένα µπλοκ. Θα ήταν ωραίο αν µπορούσατε να αλλάξετε το πηνίο που λειτουργεί από τα εξωτερικά χειριστήρια αντί να το έχετε σταθερό στο πηνίο 3.

Ο σύνδεσµος διαθέτει 8.400 daN συνεχούς ανύψωσης και σύνδεσµο Cat IV. Έτσι, δεν θα δηµιουργηθεί κανένα πρόβληµα µε το χειρισµό µεγάλου κιτ.

Καµπίνα για χαλάρωση

Το απόλυτο σηµείο αναφοράς σε αυτό το «πρωτάθληµα» είναι η καµπίνα ή µάλλον το γραφείο του χειριστή, και δεν µιλάµε µόνο για το µέγεθος του χώρου. Τα χαρακτηριστικά είναι επίσης απαράµιλλα: Το κάθισµα είναι αεριζόµενο και, φυσικά, θερµαινόµενο, διαθέτει λειτουργία µασάζ και προσφέρει άφθονη περιστροφή- τα πόδια σας µπορούν να ακουµπήσουν στις µπάρες Harley- και το ηχοσύστηµα είναι υψηλής ποιότητας.

Το τρακτέρ της δοκιµής µας διέθετε το Active Seat και αποτελεί τη σύστασή µας για όργωµα και άλλες εργασίες στο χωράφι. Για το δρόµο, η John Deere συνιστά να επιλέξετε το σύστηµα ανάρτησης καµπίνας, το οποίο έχει βελτιωθεί περαιτέρω.

Το ωφέλιµο φορτίο είναι ανεπαρκές

∆υστυχώς, το 8R δεν µπορεί να φιλοξενήσει πίσω ελαστικά µεγαλύτερα από 2,15 µέτρα. Παρόλα αυτά, υπάρχει τώρα η δυνατότητα εργοστασιακής τοποθέτησης ενός ενσωµατωµένου συστήµατος ελέγχου της πίεσης των ελαστικών, ώστε να µπορείτε εύκολα να εναλλάσσετε τις πιέσεις στο πεδίο και στο δρόµο. Στο δρόµο αντιµετωπίσαµε προβλήµατα µε το µέγεθος και το βάρος του 8R: Το µήκος του υπερβαίνει τα 3,50 µέτρα από το κέντρο των τροχών του τιµονιού και των (αναδιπλωµένων) µπροστινών συνδέσµων. Έτσι, θα χρειαστείτε είτε έναν βοηθό είτε ένα πιστοποιηµένο σύστηµα κάµερας για να διαχειριστείτε δύσκολες πύλες.

Το ίδιο ισχύει και για το βάρος: το 8R χωρίς έρµα, φτάνει σε βάρος λίγο κάτω από 14,5 τόνους. Το τρακτέρ της δοκιµής µε εµπρόσθιο σύνδεσµο, βάρη στους τροχούς 3,1 τόνους και άλλα πρόσθετα, έφτασε τη ζυγαριά στους 17,9 τόνους.

CTIS:τροπος λειτουργιας

Η John Deere προσφέρει το CTIS (κεντρικό σύστηµα πλήρωσης ελαστικών) για το 8R. Το ενσωµατωµένο σύστηµα ενός σωλήνα µε διατοµή 12 χλστ. διαθέτει βαλβίδες παλµού πίεσης σε κάθε ελαστικό. Η John Deere διαθέτει επίσης συµπλέκτη για τον υγρόψυκτο συµπιεστή χωρητικότητας 720 cm3 , ώστε να µπορεί να απενεργοποιείται όταν δεν χρησιµοποιείται. Για το φούσκωµα των ελαστικών χρειάστηκαν 10 λεπτά από 1,0 σε 2,0 bar στο τρακτέρ της δοκιµής µας. Το ξεφούσκωµα χρειάστηκε περισσότερα από 4 λεπτά, καθώς η διαδικασία πρέπει να διακόπτεται επανειληµµένα για να ελέγχεται η εσωτερική πίεση.

Σύνοψη

Με το EAutoPowr, η John Deere κατάφερε να βελτιώσει την αποδοτικότητα του συνεχώς µεταβαλλόµενου κιβωτίου ταχυτήτων της στο ίδιο επίπεδο µε ένα κιβώτιο powershift, αντικαθιστώντας στην ουσία τα υδραυλικά εξαρτήµατα µε ηλεκτρικά.

Για τους ιδιοκτήτες αυτό σηµαίνει ότι οι κορυφαίες εκδόσεις 8R/RT/RX 410 είναι πλέον διαθέσιµες µε CVT και το CommandPro. Απλά, το µόνο ζήτηµα είναι ότι, εκτός από το βυτιοφόρο της Joskin, δεν υπάρχουν άλλα εµπορικά εργαλεία που να προσφέρονται στην Ευρώπη …ακόµα.

Τα µηχανήµατα της John Deere διαθέτει στην ελληνική αγορά η εταιρεία Agrotech
Μποζατζίδης- Μητσιολίδης (τηλ. 2310/795018)

 

 

Κοινοποίηση:
Προτεινόμενα
Προτεινόμενα