του Γιάννη Πανάγου
Αναπροσαρμογή Σχεδίων Βελτίωσης και μετατόπιση του κέντρου βάρους από άλλες δράσεις στην αγορά τρακτέρ, φέρνει η κατάργηση των βάσεων (μόρια) στη Θεσσαλία και τον Έβρο, γεγονός το οποίο αποτιμάται θετικά από τους ντόπιους εισαγωγείς που προσβλέπουν σε «ζεστή» αγορά και τον επόμενο χρόνο.
Αυτό το οποίο δικαιολογεί κάποιες ανησυχίες είναι οι στενές προθεσμίες υλοποίησης των επενδυτικών προτάσεων, καθώς, όπως αναφέρεται αρμοδίως, αυτή τη φορά ότι είναι να γίνει θα πρέπει να γίνει μέχρι το τέλος του 2025 χωρίς να υπάρξουν νέες παρατάσεις. Άλλωστε, το γεγονός ότι αναμένεται νέα προκήρυξη Σχεδίων Βελτίωσης, πιθανότητα μέσα στην επόμενη χρονιά, δεν αφήνει πολλά περιθώρια για πολλές καθυστερήσεις στην τρέχουσα προκήρυξη.
Μετά από ένα πολύ καλό πρώτο δίμηνο με αύξηση στις πωλήσεις καινούργιων τρακτέρ περίπου κατά 35%, ο Μάρτιος φαίνεται να χαμηλώνει κάπως ταχύτητα, χωρίς ωστόσο η αγορά να χάνει τον σαφώς αυξητικό της ρυθμό. Πολλά πάντως θα εξαρτηθούν το αμέσως προσεχές διάστημα από τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα τεθούν στη διάθεση των ενδιαφερομένων αγροτών και ειδικά εκείνων που είναι αποφασισμένοι να τρέξουν άμεσα τα επενδυτικά τους σχέδια.
Για παράδειγμα η αύξηση του προϋπολογισμού κατά 40 εκατ. ευρώ στα μικροδάνεια από 3.000 έως 25.000 ευρώ που δύνανται να χορηγήσουν οι τράπεζες σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (HDB) καταγράφεται ως μια πρόσφορη λύση και για την κάλυψη μέρους της ίδιας συμμετοχής στα Σχέδια Βελτίωσης, χωρίς μάλιστα να απαιτούνται άλλες εξασφαλίσεις και χωρίς πολλές διατυπώσεις.
Ακόμα καλύτερη θα μπορούσαν να αποτελέσουν τα δάνεια του Ταμείου Εγγυήσεων Αγροτικής Ανάπτυξης από 5.000 μέχρι 5.000.000 ευρώ, όταν βέβαια ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο υποστήριξής τους. Τα εν λόγω δάνεια προς το παρόν εξασφαλίζουν μόνο στην εγγύηση του Δημοσίου έως 80%, ενώ από το προσεχές Φθινόπωρο θα μπορούν να πλαισιωθούν και σημαντική επιδότηση και του επιτοκίου.
Εν τω μεταξύ, από την ευρωπαϊκή αγορά μηχανημάτων έρχονται αυτό τον καιρό κάποια καλά νέα που έχουν να κάνουν με την εξέλιξη των τιμών, μετά από μια μακρά περίοδο διαδοχικών αυξήσεων και καθυστέρησης παραδόσεων σε πολλά εργοστασιακά πακέτα.
Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας αγοράς του Profi International, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μία υποχώρηση των τιμών ορισμένων μηχανημάτων και του εξοπλισμού στην Ευρώπη λόγω της μειωμένης ζήτησης σε σχέση πάντα με την ίδια εποχή του περασμένου έτους.
Αρχικά, αυτό μπορεί να ακούγεται ως ένα καλό νέο για τους αγοραστές, ωστόσο πρέπει να δούμε και τι συμβαίνει με τα πιο δαπανηρά στοκ που έχουν μείνει στις αυλές των dealers.
Κάπως πρέπει να εξισορροπηθεί η κατάσταση και δεν είναι απίθανο οι κατασκευαστές να αρχίσουν να προσφέρουν περισσότερα κίνητρα στους εμπόρους. Σε τελική ανάλυση, δεν είναι προς το συμφέρον κανενός να βλέπει τους αντιπροσώπους να σβήνουν.
Αναζητήστε το Profi Απριλίου στα περίπτερα όλης της χώρας μαζί με την Agrenda του Σαββάτου