Κάθε χρονιά να γίνει χρονιά των µηχανηµάτων

Κοινοποίηση:

Με έναν στόλο αγροτικών µηχανηµάτων που ξεπερνάει σε ηλικία τα 26 έτη. η ανάγκη για ανανέωση είναι πιο επιτακτική από ποτέ και είναι ευκαιρία να συνδυαστεί µε τη χρήση των νέων τεχνολογιών, που έχουν µπει στον πρωτογενή τοµέα, σύµφωνα µε τον πρόεδρο του ΣΕΑΜ, Σάββα Μπαλουκτσή.

Είναι φέτος η χρονιά των µηχανηµατάδων και πώς βλέπετε να πιστοποιείται αυτό στη φετινή Agrotica;

Οι ανάγκες της ελληνικής γεωργίας και ιδιαίτερα οι ανάγκες εκσυγχρονισµού της εκµηχάνισης που χρησιµοποιείται γι’ αυτήν, είναι διαχρονικές και µεγάλες. Συνεπώς, θα µπορούσαµε να πούµε ότι κάθε χρόνος θα έπρεπε να είναι η χρονιά όχι των «µηχανηµατάδων» αλλά η χρονιά των µηχανηµάτων.

Αν ανατρέξει κάποιος στα µεγέθη της αγοράς πριν 20-30 χρόνια και τα συγκρίνει µε το σήµερα, πολύ εύκολα θα καταλάβει ότι τα µηχανήµατα «γέρασαν» και πρέπει να αντικατασταθούν.

Να πούµε χαρακτηριστικά ότι τη δεκαετία ’80-’89 πουλήθηκαν 88.000 τρακτέρ, την επόµενη ’90-’99 44.000 τρακτέρ και τη δεκαετία 2000-2009 µόλις 28.000 τρακτέρ. Σε ένα ενεργό στόλο περίπου 160-170.000 τρακτέρ, εύκολα κάποιος µπορεί να φανταστεί πόσο µεγάλη είναι η ηλικία αυτών των µηχανηµάτων, που πληροφοριακά ξεπερνάει τα 26 έτη.

Εκτός από την παλαιότητα των µηχανηµάτων, έχουµε και τις νέες τεχνολογίες που «µπήκαν» στον πρωτογενή τοµέα. Ήδη εδώ και µερικά χρόνια συντελείται µια τεχνολογική «επανάσταση» στα γεωργικά µηχανήµατα που προβλέπεται να αλλάξει ριζικά τον τρόπο, το κόστος και το χρόνο που απαιτείται για να καλλιεργηθεί µια αγροτική εκµετάλλευση. Είναι ευκαιρία, η ανάγκη για ανανέωση γερασµένων µηχανηµάτων, να συνδυαστεί µε τη χρήση των νέων τεχνολογιών.

Οι νέες τεχνολογίες δεν είναι εφικτό να καταγραφούν και αναλυθούν µέσα από ένα άρθρο ή µια παρουσίαση. Ο ΣΕΑΜ ξεκίνησε µια σειρά στοχευµένων ηµερίδων, ήδη έγιναν οι δύο πρώτες σε Θεσσαλονίκη και Λάρισα, και εξυπηρετούν αυτόν ακριβώς το σκοπό: Τη διάχυση της πληροφόρησης για τις νέες τεχνολογίες, τη χρήση τους και τα οφέλη τους.

Σε λίγες µέρες έχουµε την Agrotica. Είναι µιας πρώτης τάξεως ευκαιρία, να δουν οι αγρότες από κοντά κάποιες από τις νέες τεχνολογίες, από αυτές που χρησιµοποιούνται στη γεωργία ακριβείας και στην ψηφιοποίηση των καλλιεργειών και να ενηµερωθούν από τα καταρτισµένα στελέχη των εταιρειών για τον τρόπο χρήσης και τα οφέλη που έχουν τόσο στις εισροές, όσο και στις εκροές µιας γεωργικής εκµετάλλευσης. Τα µέλη µας κάνουν την κατάλληλη προετοιµασία, προκειµένου να έχουν εκθέµατα που θα παρουσιάζουν ουσιαστικό ενδιαφέρον. Επειδή η φετινή Agrotica συµπίπτει µε την κοινοποίηση στους δικαιούχους των εγκρίσεων των Σχεδίων Βελτίωσης, αναµένεται µεγάλη επισκεψιµότητα και µεγάλος όγκος συναλλαγών.

Αν έπρεπε να θέσετε ως ΣΕΑΜ ένα κρίσιµο θεσµικό ζήτηµα, ποιο θα ήταν αυτό;

Η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών στον πρωτογενή τοµέα στη χώρα µας, δεν είναι απλά µια εµπορική συναλλαγή µεταξύ ενός αγρότη και ενός προµηθευτή. Χρειάζεται να πληρούνται κάποιες βασικές προϋποθέσεις προκειµένου µια σηµαντική επένδυση, όπως είναι η αγορά σύγχρονων µηχανηµάτων, να είναι παραγωγική και αποσβέσιµη. Οι προϋποθέσεις αυτές συµπυκνώνονται σε τρεις λέξεις: Ενηµέρωση, χρήση, συντήρηση.

Η χώρα µας έχει σοβαρό έλλειµµα και στις τρεις αυτές έννοιες. ∆εν υπάρχει επαρκής ενηµέρωση και εκπαίδευση γι’ αυτές τις τεχνολογίες. Ό,τι γίνεται, γίνεται από τις εταιρείες ή µεµονωµένα από αγρότες, νέους κυρίως, µέσω internet. Συνεπώς η πρώτη θεσµική παρέµβαση θα πρέπει να γίνει στον τοµέα της εκπαίδευσης και σε όλες τις βαθµίδες αυτής.

Η δεύτερη προϋπόθεση, η σωστή χρήση, απαιτεί ειδικά προγράµµατα, ταχύρρυθµα σεµινάρια και εφοδιασµό των γεωπονικών σχολείων όλων των βαθµίδων µε τον ελάχιστο εξοπλισµό. ∆εν επιτρέπεται η πρακτική εφαρµογή, όσων διδάσκονται στα σχολεία, να βασίζεται σε δωρεές εταιρειών.

Τέλος, η σωστή συντήρηση απαιτεί τη δηµιουργία ελεγκτικών µηχανισµών, καθιέρωση κινήτρων και αντικινήτρων και την πιστοποίηση ειδικών τεχνιτών και συνεργείων στην περιφέρεια. Είναι τραγικό, τρακτέρ 30-40 ετών, να κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα στις αγροτικές και εθνικές οδούς.

Τέλος, σηµαντική θεσµική παρέµβαση θα αποτελούσε η παροχή σοβαρών οικονοµικών και φορολογικών κινήτρων, για την αντικατάσταση του παλιού µη παραγωγικού εξοπλισµού.

Κεντρική φωτογραφία: Γεωργία Καραμαλή

Κοινοποίηση:
Προτεινόμενα

Εγγύηση ποιότητας New Holland προσφέρουν οι στρογγυλές χορτοδετικές Roll Baller 125

Οι χορτοδετικές σταθερού θαλάµου Roll Baler 125 της New Holland, παράγουν µπάλες ύψους 1,25 µ. και πλάτους 1,22 µ. από ένα pick-up διπλού έκκεντρου 2,3 µ. πέντε ράβδων, ρότορα τροφοδοσίας 470 mm, µονάδα κοπής CropCutter™ 20 µαχαιριών και 18 κυλίνδρων. ∆ιαθέτουν αλυσίδες υψηλής ποιότητας σε βασικούς τοµείς όπως ο ρότορας εισαγωγής και ο θάλαµος δεµάτων, για βελτιωµένη ανθεκτικότητα και παροχή ισχύος σε δύσκολες καλλιέργειες και µεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Η θέση του κιβωτίου ταχυτήτων έχει αλλάξει για να µεγιστοποιηθεί η διάρκεια ζωής του άξονα PTO, ενώ υπάρχει µια επιλογή PTO 1.000 rpm τόσο για τις εκδόσεις χωρίς τυλιχτικό όσο και για τις εκδόσεις µε τυλιχτικό (Combi).

Οι «έξυπνες» θεριζοαλωνιστικές John Deere S7900 ξεδιπλώνουν τις αρετές τους στο profi Μαΐου

Η τελευταία αναβάθµιση δεν έδωσε απλά στη σειρά S µια νέα καµπίνα, αλλά είδε την John Deere να φτάνει την αυτοµατοποίηση της γκάµας θεριζοαλωνιστικών της µε ένα ρότορα σε νέα επίπεδα.

Προτεινόμενα

Juno Max: Το αυτόνομο ρομπότ της Lely για μονάδες μεγάλης κλίμακας

Tο Juno Max είναι πρώτο πλήρως αυτόνομο ρομπότ προώθησης ζωοτροφών της Lely για αγροκτήματα μεγάλης κλίμακας, που έχει σχεδιαστεί για να σπρώχνει ζωοτροφές γρήγορα, έξυπνα και αποτελεσματικά, σε πολλαπλούς στάβλους και διαδρόμους σίτισης.

«Πράσινο» φορτηγό της χρονιάς αναδείχθηκε το κορυφαίο Volvo FH Aero

Το Volvo FH Aero, το πιο αποδοτικό σε κατανάλωση καυσίμου φορτηγό της Volvo μέχρι σήμερα, είναι ο νικητής του βραβείου Green Truck 2025. Το Volvo FH Aero συνδυάζει εξαιρετική αεροδυναμική με έναν αποδοτικό κινητήρα, προσφέροντας σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου και μείωση εκπομπών CO2, σύμφωνα με ανεξάρτητη δοκιμή.

Υπογραφή συμφωνία για προμήθεια 7 βυτιοφόρων και 28 υδροφόρων πυροσβεστικών οχημάτων

Την Δευτέρα 3 Ιουνίου στην αίθουσα Τύπου του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, πραγματοποιήθηκε η επίσημη τελετή υπογραφής της συμφωνίας για την προμήθεια 7 βυτιοφόρων υγρών καυσίμων και 28 υδροφόρων πυροσβεστικών οχημάτων. Αυτή η προμήθεια εντάσσεται στο εθνικό πρόγραμμα πολιτικής προστασίας “ΑΙΓΙΣ” και αποσκοπεί στην ουσιαστική ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Πυροσβεστικού Σώματος.