Υπάρχει µεγάλη συζήτηση σχετικά µε το αν ένα κιβώτιο ταχυτήτων διαρκώς µεταβαλλόµενης µετάδοσης (CVT) είναι κατάλληλο για βαριές εργασίες. Για να δώσουµε απάντηση σ’ αυτό το ερώτηµα συγκρίναµε την ισχύ έλξης 15 τρακτέρ σε τέσσερις οµάδες ισχύος.
Ξεφυλλίστε και κατεβάστε σε υψηλή ανάλυση το Profi Απριλίου
Όταν χρειάζεται να σύρεις µεγάλο βάρος, είναι πολύ σηµαντικό η πλειονότητα της υποσχόµενης ισχύος του µηχανήµατος να φτάνει στους τροχούς. Εξάλλου, αυτή η ισχύς είναι που κάνει τη διαφορά όσον αφορά το όργωµα ή την καλλιέργεια.
Ταυτόχρονα, η κατανάλωση πετρελαίου σε γραµµάρια ανά κιλοβατώρα ισχύος ώθησης (g/kWh) είναι µια αξιόπιστη ένδειξη του πόσο αποτελεσµατικό είναι το συνολικό σύστηµα που αποτελείται από τον κινητήρα, τη µετάδοση, τους άξονες κτλ. Αυτό καθορίζει πόσα λίτρα ντίζελ πρέπει να καούν προκειµένου να πραγµατοποιηθεί ένας συγκεκριµένος αριθµός εργασιών.
Οι µετρήσεις της δοκιµής
Το πρώτο πράγµα που µας παρέχει σε κάθε δοκιµή τρακτέρ το κέντρο DLG είναι η µέτρηση της απόδοσης του τρακτέρ στον πάγκο δοκιµών pto. Όταν µετρούνται οι αποδόσεις υπό πλήρη φόρτο, η ροπή εκτιµάται σε προσαυξήσεις 100 στροφών ανά λεπτό, και υπολογίζονται µε τις ανάλογες αποδόσεις pto. Η διαδικασία αποκαλύπτει την ταχύτητα κινητήρα στην οποία επιτυγχάνεται η µέγιστη απόδοση.
Όταν πρόκειται να µετρηθεί η ισχύς έλξης, η οµάδα της δοκιµής χρησιµοποιεί την µέχρι πρότινος γνωστή µέγιστη ταχύτητα. Τότε, χρησιµοποιώντας τη διαρκώς µεταβαλλόµενη µετάδοση, η ταχύτητα στην οποία η ισχύς της µπάρας έλξης φτάνει στη µέγιστη τιµή της, αναζητάται βήµα προς βήµα σε ένα εύρος από 5 έως 15 χλµ/ώρα. Αυτή είναι η τιµή που δίνεται σε κάθε δοκιµή τρακτέρ του profi.
Ωστόσο, επειδή στην πράξη θα πραγµατοποιηθεί βαθιά καλλιέργεια σε ταχύτητα 7 χλµ/ώρα και όργωµα µε δίσκους σε ταχύτητα 14 χλµ/ώρα, είναι πολύ σηµαντικό να δει κανείς το πώς αναπτύσσεται η ισχύς της ράβδου έλξης εντός αυτού του εύρους ταχυτήτων. Για το λόγο αυτό σας παρέχουµε τις εν λόγω µετρήσεις για τα 15 τρακτέρ µε CVT σε τέσσερις οµάδες ισχύος (200hp, 250hp, 300hp και 400 hp).
Για να απλουστευτεί η σύγκριση, δεν παρέχουµε την ακριβή µέτρηση ισχύος, αλλά το ποσοστό της ισχύος έλξης σε σύγκριση µε τη µέγιστη απόδοση των pto. Ωστόσο, η υψηλότερη πιθανή τιµή από µόνη της δεν είναι καθοριστική, αφού τα τρακτέρ µε πολύ αποτελεσµατικό σύστηµα µετάδοσης κίνησης pto θα έχουν χειρότερη απόδοση εδώ. Αξίζει να σηµειωθεί εδώ πως αυτό που είναι σηµαντικότερo είναι η σταθερή πρόοδος της ισχύς έλξης στο συγκεκριµένο εύρος ταχυτήτων, ώστε να µπορείς να οργώσεις σωστά τόσο σε ταχύτητες 7 χλµ/ώρα και 14 χλµ/ώρα.
Ένδειξη αποδοτικότητας
Η σωστή ένδειξη αποδοτικότητας είναι το γράφηµα που δείχνει την συγκεκριµένη κατανάλωση καυσίµων ανά κιλοβατώρα ισχύος έλξης (g/kWh). Αν η αποτελεσµατικότητα (και ως εκ τούτου η ισχύς έλξης) πέσει, ενώ ο κινητήρας καταναλώνει την ίδια ποσότητα καυσίµων στη µέγιστη απόδοση, τότε θα αυξηθεί αναµφίβολα και η κατανάλωση ανά κιλοβατώρα. Αυτό στην πράξη σηµαίνει ότι το ίδιο τρακτέρ καταναλώνει πάνω από 10% περισσότερα καύσιµα για το ίδιο είδος εργασίας, όταν οδηγάτε στα 16 χλµ/ώρα αντί για 14 χλµ/ώρα.
Άλλα κιβώτια ταχυτήτων, από την άλλη, παράγουν σχετικά σταθερή απόδοση στο προαναφερθέν εύρος ταχυτήτων, όµως συνολικά το σύστηµα κινητήρα, κιβωτίου ταχυτήτων και αξόνων δεν είναι εξίσου αποτελεσµατικό. Στη συγκεκριµένη περίπτωση, η κατανάλωση είναι σταθερά υψηλότερη.
Σύνοψη
Τα αποτελέσµατα από αυτά τα 15 τρακτέρ σε τέσσερις οµάδες ισχύος δείχνουν ότι το πιο σύνηθες είναι να υπάρχουν µόνο µικρές διαφορές στην αποτελεσµατικότητα της µετάδοσης ανάλογα µε την ταχύτητα έλξης. Προκειµένου να δουλέψετε όσο το δυνατόν πιο αποτελεσµατικά µε τρακτέρ που έχει κιβώτιο CVT, θα πρέπει να έχετε το νου σας στην κατανάλωση καυσίµων ανά 10 στρέµµατα καθώς επιλέγετε την ταχύτητα οδήγησης και κινητήρα. Αυτός είναι ο µόνος τρόπος να βρείτε τις βέλτιστες ρυθµίσεις λειτουργίας µεταξύ του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων, προκειµένου να εξοικονοµήσετε καύσιµα.
Για χάρη της δοκιμής, τα 15 τρακτέρ χωρίζονται σε τέσσερις οµάδες ισχύος. Για να απλουστεύσουµε τη σύγκριση, δεν δείχνουµε την πραγµατική ισχύ, αλλά τα ποσοστό ισχύος έλξης στις µέγιστες αποδόσεις pto.
Κατηγορία 200 ίππων
Claas Arion 660 Cmatic
Στο Arion µε µετάδοση EQ220, είναι αισθητό ότι η ισχύς έλξης πέφτει κατά 15%, όταν κινείται µε ταχύτητα χαµηλότερη από 7χλµ/ώρα. Η βέλτιστη ταχύτητα είναι πάνω από 8χλµ/ώρα. Πάνω από 14χλµ/ώρα ενεργοποιείται boost.
Deutz-Fahr 6190 TTV
Η µετάδοση SDT T7349 στο Deutz-Fahr 6190 TTV έχει δύο σειρές ταχυτήτων που αλλάζουν αυτόµατα. Η ισχύς έλξης και η κατανάλωση είναι σε παρόµοιες µε του Arion. Εδώ η ισχύς έλξης δεν πέφτει κάτω από τα 7χλµ/ώρα.
John Deere 6R185 AutoPowr
Το John Deere 6R185 έχει κιβώτιο CVT από την ZF. Και εδώ η ταχύτητα έλξης πέφτει σε ταχύτητες κάτω από τα 8χλµ/ώρα, ενώ αυξάνεται πάνω σε αντίστοιχες πάνω από τα 14χλµ/ώρα. Από πλευράς κατανάλωσης, πιο αποδοτικό εύρος είναι µεταξύ 8-9 χλµ/ώρα.
Κατηγορία 250 ίππων
JCB Fastrac 4220 iCon
Το Fastrac 4220 Icon διαθέτει µετάδοση ML180 Vario της Fendt. Μια µατιά στην κατανάλωση καθιστά έκδηλο ότι το σχέδιο κινητήρα και του τρακτέρ έχουν µεγάλη επιρροή στη συνολική απόδοση. Μετρήσεις: 9-14χλµ/ώρα.
Fendt 724 Vario Gen.6
Η έκτη γενιά του Fendt 724 Vario διαθέτει το παλιό κιβώτιο ML 180 Vario µε τη χειροκίνητη αλλαγή σειράς ταχυτήτων. Στην πρώτη σειρά, η ισχύς έλξης είναι σχεδόν σταθερή στο εύρος ταχυτήτων 6-15 χλµ/ώρα.
McCormick X7.624 VT
Το McCormick X7 έχει κιβώτιο ταχυτήτων ZF TMT 20, που αναπτύσσει µια σχετικά µεγάλη ισχύ έλξης, µε τις βέλτιστες αποδόσεις να επιτυγχάνονται στα 9 και άνω από 15 χλµ/ώρα. Βέλτιστη κατανάλωση: Έως 8,5χλµ/ώρα και πάνω από 11χλµ/ώρα.
Κατηγορία 3οο ίππων
Case IH Puma 260 CVX
Το Puma 260 CVX έχει κιβώτιο CNH µε τέσσερις ταχύτητες. Έτσι, αναπτύσσει µεγάλη ισχύς έλξης µεταξύ 8-14χλµ/ώρα. Κάτω από 8χλµ/ώρα και πάνω από 14χλµ/ώρα πέφτει σηµαντικά. Χαµηλή κατανάλωση στα 8-14 χλµ/ώρα.
Deutz-Fahr 8280 TTV
∆ιαθέτει κιβώτιο ταχυτήτων της Claas µε σήµανση SDF T7780. Το ποσοστό της ισχύς έλξης σε σχέση µε την απόδοση των pto σε ταχύτητες 6-16 χλµ/ώρα είναι σταθερό. Το ίδιο ισχύει και για την κατανάλωση καυσίµων.
Fendt 728 Vario
Tο 728 διαθέτει το νέο VarioDrive TA190 µε µια σειρά ταχυτήτων. To ποσοστό ισχύος έλξης σε σχέση µε µέγιστη ισχύ pto παραµένει σταθερό. Η υψηλή αποδοτικότητα του συστήµατος φαίνεται από την κατανάλωση.
Massey Ferguson 8S.305
Η εκδοχή Dyna-VT του 8S έχει µετάδοση ML260 της Agco µε δύο χειροκίνητα εναλλασσόµενες σχέσεις ταχυτήτων. Στην πρώτη, η ισχύς έλξης είναι εντυπωσιακή. Η κατανάλωση καυσίµων είναι σταθερή έως και 14 χλµ/ώρα.
McCormick X8.631 VT
Το X8 έχει κιβώτιο ταχυτήτων ZF, το TMT32. Παρουσιάζεται πτώση ισχύος κάτω από 9 χλµ/ώρα. Σε κάτω από 9 χλµ/ώρα, ο ρυθµός αυξάνεται στα 290 g/kWh.
Valtra Q285
Το Valtra Q285 διαθέτει το Agco ML260. Η ισχύς έλξης παραμένει σταθερή σε ταχύτητες 6-16 χλµ/ώρα. Η Valtra έχει καταφέρει να κάνει το µοντέλο Q πιο αποτελεσµατικό. Η κατανάλωση είναι σχεδόν 5% χαµηλότερη από του 8S.
Κατηγορία 400 ίππων
Fendt 942 Vario
Το Fendt 942 έχει το VarioDrive TA300, µε σειρές ταχυτήτων που δεν αλλάζουν χειροκίνητα. Η ισχύς παραµένει σταθερή, και η κατανάλωση φτάνει στα 245 g/kWh.
John Deere 8R410 EAP
Το EautoPowr του John Deere 8R 410 είναι νέο κιβώτιο ταχυτήτων. Η ισχύς είναι υψηλή. Σε βαριές εργασίες περίπου 1kg/ώρα περισσότερα καύσιµα εκχύνονται στον κινητήρα. Η κατανάλωση είναι η µικρότερη, σε ρυθµό 240g/kWh στα 11-15 χλµ/ώρα.
Claas Axion 960 Cmatic
Το Axion 960 διαθέτει το κιβώτιο ταχυτήτων Terramatic 45 της ZF. Η ισχύς έλξης εμφανίζεται σαν μια σταθερή γραμμή. Ο ρυθμός κατανάλωσης κυμαίνεται μεταξύ 263 και 270 g/kWh, ήτοι είναι μια από τις καλύτερες αποδόσεις που συναντά κανείς στην κατηγορία.